måndag 29 december 2014

Recensioner av Rainbow Rowellböcker

Jag vet inte om ni har läst något av Rainbow Rowell. Jag hade bara läst Eleanor and Park för några månader sedan, men så fick jag ett ryck och läste hennes tre resterande böcker och nu har hon gått från att vara en författare jag inte vet så mycket om med ett svincoolt namn till att bli en av mina favoritförfattare, som fortfarande har ett svincoolt namn. Hur som helst, här kommer recensioner på de sista två av hennes böcker jag läste.

Attachments

Attachments utspelar sig i slutet av 90-talet då internet fortfarande är något nytt. Lincoln O'Neill får jobb på en dagstidning för att övervaka säkerhetsfiltret som bland annat ska se till att tidningens anställda inte skickar privata mejl på arbetstid. Beth Fremont och Jennifer Scribner-Snyder lyssnar inte på regeln om privata mejl alls, utan hamnar i Lincolns inkorg jämt och ständigt, vilket gör att han börjar läsa deras konversationer och fäster sig speciellt vid en av dem.

Själva idén bakom den här boken, att någon läser andras mejl, kan låta lite creepy, men jag tycker ändå om hur det tar form i boken. Jennifers och Beths mejl fram och tillbaka är min absoluta favoritsak i den och jag älskar hur de två karaktärerna tar form bara genom att vi får läsa deras mejl och knappt genom att alls faktiskt synas till i Lincolns övriga liv (och när de gör det får vi oftast veta att det var dem efteråt). Jag skulle nog inte säga att det är en av hennes bästa böcker, men ändå en väldigt bra bok och helt klart läsvärd.

Landline

Georgie McCools äktenskap knakar i fogarna och det blir inte bättre när teveserien hon och hennes bästa vän Seth har jobbat på hur länge som helst får chansen att faktiskt hamna på teve och hon måste stanna i Los Angeles över jul, istället för att följa med till maken Neals familj och fira jul i Omaha. När han och döttrarna åker i alla fall åker Georgie hem till sin mamma. Där, i sitt gamla flickrum, när hon försöker ringa maken upptäcker hon att telefonen är magisk och att hon får prata med femton år yngre Neal, dagarna innan han dök upp utanför dörren efter att ha kört från Nebraska till Kalifornien för att fria till henne. Georgie slits emellan ifall hon hjälper eller stjälper och  hur det är med hennes och Neals äktenskap i nutid.

Jag tyckte den här boken var hur mysig som helst och jag älskar det där lilla övernaturliga med telefonen som hon inte har haft med i någon annan bok. Som vanligt är det mycket dialog och det är nog det jag tycker bäst om. Favoritkaraktären är Georgies väldigt mycket yngre syster Heather och här är jag nog partisk av en anledning som jag inte vill spoila, men hon är himla fin. Alla är fina. Den är inte i samma klass som Fangirl, men fortfarande så himla mysig och väl värd att läsa.