lördag 13 december 2014

Luciaanekdoter

Glad Lucia!

Lucia är en av mina favoritdagar under hela december, för om det finns något jag bara älskar är det luciatåg. Jul, tända ljus och sång tillsammans. Helst går jag själv i ett, men det kommer jag tyvärr inte att göra i år. Nåväl. Jag har däremot gått i luciatåg hur många gånger som helst och jag tänkte dela med mig av ett par fina minnen från dem.

  • Den gången då jag och mina klasskamrater skulle lussa på Odd Fellows. Odd Fellows är någon form av sällskap som vi inte visste speciellt mycket om, mer än att det mest består av män i medelåldern eller äldre. Så vi står alltså där, i en sal som påminner om domstolen i femte Harry Potterfilmen och sjunger Goder Afton för jättemånga äldre män och sjunger textraden "Alla flickor i denna sal". vi insåg ganska på en gång vad det var vi hade sjungit egentligen och var svårt att inte skratta.
  • Den gången jag hade mens en dag när vi skulle gå åtminstone två luciatåg och jag hade både binda och tampong i för att jag var så rädd att jag skulle råka blöda igenom och det skulle synas på linnet. Nog för att lucias röda band ska symbolisera blod, men jag kände inte att jag ville addera lite mensblod till min tärnutstyrsel. Herre min värpare vad de kläderna och den situationen är jobbig under mensen.
  • Den gången i tvåan då det bestämdes att min klass skulle hålla i luciatåget för hela skolan och jag blev utvald till lucia. Det är ändå ganska speciellt att vara åtta år och både ha elever som går på högstadiet och massor av olika okända vuxna som kommer fram och berömmer luciatåget efteråt. Och där bestämde jag att jag skulle bli en stor stjärna... (eller så var det där jag utvecklade min hybris).
  • Den gången jag var fyra eller fem år och min luciakrona hade gått sönder, så att jag fick vara tärna istället. Jag var så kränkt över att inte få vara den som allas ögon egentligen skulle vara på, även om det antagligen i det fallet var jättemånga lucior och kanske bara jag som var tärna. (Som sagt, den där hybrisen)
  • Typ alla gånger vår musiklärare sjöng de tre starttonerna för vår stämma på luciasången. Jag får verkligen gåshud så fort jag hör den. Som sagt, jag älskar verkligen luciatåg.

När det begav sig, för en sådär elva år sedan:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar