fredag 12 december 2014

Liten parlör för älskande av David Levithan

Jag publicerar recensioner på löpande band just nu. Anledning? Jag insåg att 2014 snart är slut och därmed även årets bokutmaning och att jag behöver publicera alla recensioner av böcker som jag inte har publicerat än innan året är slut. Därför hoppas jag bara att ni också älskar böcker.



Hur som helst, Liten parlör för älskande. Den här boken är utformad som ett lexikon, där varje ord följs av en liten miniberättelse om just det ordet. I vissa fall är dessa berättelser bara någon mening, ibland är de upp mot två sidor. Gemensamt har de att en inte får veta speciellt mycket om personerna i dem. Jag får oftast känslan av att jag-et är en man, vilket kanske har att göra med att David Levithan är en man och det kan vara svårt att komma ur sitt eget perspektiv även när det ska vara så fri tolkning som möjligt. Även om berättelserna är sammanhängande eller inte är lite fritt, vissa märks det tydligt att de är det, men annars tänkte jag mig att det handlade om olika par. Dock har jag sett recensioner där läsaren har tolkat det som samma par, så återigen, väldigt fritt att tolka.

Hur som helst, jag älskar denna bok. Att berättelserna är så korta och inte riktigt hänger ihop på ett väldigt tydligt och kronologiskt sätt och att det inte finns tydliga karaktärer gör att det är en perfekt bok att sitta och bläddra i eller hoppa lite i, alternativt att läsa till exempel i kollektivtrafiken, när en inte har speciellt mycket tid att läsa. Den fria tolkningen älskar jag också och gör att denna bok vore så intressant att diskutera med någon annan, i och med att en tolkar allting lite utefter sina egna erfarenheter.

Som sagt, fantastisk bok. i och med att jag gillar David Levithans språk skulle jag gärna läsa den på engelska någon gång också, nu blev det ju svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar