torsdag 11 december 2014

Girl Online av Zoe Sugg

Jag vet inte hur många youtube-kändisar som har fått bokkontrakt senaste året. Zoe Sugg är en av dem och även om hon inte är en av mina favoriter på youtube så har jag tittat en del på hennes videos genom åren, så jag tyckte att det vore intressant att läsa en bok hon har skrivit. Jag läste den då innan hela grejen med att hon har haft en spökskrivare kom fram, så det var framför allt för hela grejen med att det skulle vara spännande. Hur som helst, jag kommer till det senare.

Girl Online handlar om Penny, som är en rätt vanlig brittisk sextonåring. hon har problem med panikångest, driver en hemlig blogg och har inte så snälla skolkompisar. När hennes föräldrars bröllopsfixarfirma får ett uppdrag i USA får Penny följa med till New York och upplever alla möjliga underbara saker där, bland annat känslan av att bli jätteförälskad. Tyvärr kraschar det hela totalt och Penny vet inte alls vad hon ska göra av sitt liv.

Det här är nog ingen bok jag hade läst om jag inte vetat om författaren. Historien är fruktansvärt klyschig och även om den i och för sig är lite mysig rent feel good-mässigt så är det fortfarande ingen bok som jag egentligen skulle anse är bra. Det jag tycker om är beskrivningarna av Penny när hon har sina panikångestattacker och när hon mår ganska dåligt överlag, men annars, nja.

Det jag framför allt har betänkligheter med är språket. När jag läste den först tänkte jag att det märks att Zoe inte från början är känd för sitt skrivande och att hon inte har skrivit speciellt mycket innan. Även i språket finns så otroligt många klyschor och hon har stora problem med show, don't tell. Så läste jag det att hon har haft spökskrivare och även om jag inte vet riktigt hur stor del av det hela som spökskrivaren har skrivit, varför tog de inte en bra spökskrivare? När jag läste boken trodde jag verkligen att den var skriven av någon som knappt skrivit alls innan och inte av någon som har det som jobb professionellt, så jag undrar verkligen hur språket och framför allt berättartekniken kunde bli så dåligt.



Kort sagt, Girl Online har några bra saker i sig, men för att det egentligen skulle bli en bra bok tror jag att många av klyschorna skulle behöva strykas och att boken helt skulle behöva byta författare.


En del av detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar