torsdag 25 december 2014

Allegiant av Veronica Roth


Jag tror jag är en av de sista på bollen vad det gäller den här boken. Divergent läste jag för snart två år sedan och Insurgent blev jag klar med i somras, så jag vet egentligen inte varför jag inte har plockat upp denna tidigare.

Hur som helst, jag vill inte gå in för mycket på vad den handlar om eftersom det inte är möjligt att berätta någonting utan att spoila slutet på Insurgent. Det är i alla fall sista delen i den dystopiska sci-fiserien om Tris Prior som bor i ett Chicago uppdelat i olika factions baserade på vissa egenskaper. När serien gått så här långt är allt i uppror och det enda som saknas är själva uppgörelsen.

Jag tyckte om den här boken. Det var inte en av de där "omg, wow", men det kändes inte riktigt som en besvikelse på samma sätt som Insurgent var. Den var i mer samma klass som Divergent som är en bra bok, men inte en favorit. Angående hela serien i sig tror jag att den hade gått att korta av, antingen till en bok eller åtminstone till två, för så här i efterhand känns det som att vissa bitar inte är så bra och att det mest är för att det ska bli en triologi. Det hade varit att föredra att bara ta de bra delarna och göra till färre böcker.

Annat kul: Jag älskar slutet! Det är ganska många som blev väldigt upprörda och när jag väl spoilades om det kändes det lite som "NOOO", men nu var det ju ingen spoiler och efter lite analyserande så älskar jag det. I och med att jag har för avsikt att börja posta youtubevideos tänkte jag göra en och diskutera slutet ur lite feministisk synvinkel, så det skriver jag inte mer om nu, utan det fåt ni se senare. (Nu har jag även sagt det här, så kan inte heller smita undan)

Kortfattat: Bra bok, bra slut. Jag skulle ändå säga att Divergenttriologin är värd att läsa, även om den lätt skulle gå att korta ner till färre grupper.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar