torsdag 27 november 2014

Samtyckesbrott istället för våldtäkt?

Så, jag hörde att de vill kalla våldtäkt samtyckesbrott istället för våldtäkt, vad jag har förstått det som så mest för att göra det till något som går att prata om, eftersom ordet våldtäkt är så tungt. Detta vill jag säga om det:

NEJ! SLUTA! IG! DUMT I HUVUDET!

Våldtäkter är svåra och obekväma. Att göra det enklare att prata om genom att ta ett ord som är lättare känns som att det försöker ta udden av hur allvarligt det faktiskt är. Nu vet inte jag om det bara är jag, men i mina öron låter samtyckesbrott som ett samlingsord och som mer rör saker som att kyssa någon som inte vill och liknande saker som också är fel. Inte explicit en våldtäkt. Att kalla en våldtäkt samtyckesbrott vore att förmildra den. Det vi måste jobba med att få folk att förstå att våldtäkter inte bara är något som sker i mörka parker med skumma främlingar, utan att våldtäktsmannen oftast är någon offret känner väl.

Jag vet knappt ens vad jag ska säga om detta, för det känns som en så basic grej att vi inte ska förmildra våldtäkter. Lady Dahmer skrev en bra krönika som ni kan hitta här. Läs den.


4 kommentarer:

  1. Det var inte alls för att det skulle vara enklare att prata om som jag förstod det. Jag fattade som att det var för att folk missuppfattar vad som egentligen räknas som våldtäkt. Det behöver ju inte vara våld involverat för att räknas som det. Om en kvinna inte är bekväm med att ha sex med en man, men hon inte säger något, visste du om att det räknas som våldtäkt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju just därför vi behöver prata om det som våldtäkt, för att lära folk att det också är våldtäkt och inte något lite mer förmildrande. Klart att det räknas som en våldtäkt så fort hon inte uttryckligen säger ja. Precis som T skrev här under så är en våldtäkt våld oavsett om den innehåller slag eller inte, så klart att det fortfarande ska heta något med våld.

      Radera
  2. Håller med dig till 100%. Bra skrivet.

    SvaraRadera
  3. Grejen är ju lite den att en våldtäkt ÄR våld, själva sexuella handlingen mot någons vilja ÄR våld i sig, det behövs inte sparkar eller slag eller hot eller skrik, det ÄR våld ändå att göra intrång på någon annans kropps integritet. Så alltså; jag håller med dig.

    SvaraRadera