måndag 24 november 2014

Fangirl av Rainbow Rowell

Ni vet de där böckerna som känns som att de hade kunnat skrivas av en själv. Inte på det där negativa sättet när författaren inte skriver så bra och det känns som att "men varför har inte jag gett ut en bok då, jag skriver så mycket bättre än det här" utan mer att det är för att så mycket i boken är sådant som en själv har erfarenhet och kan relatera till.

Den boken är Fangirl för mig.

Cather, oftast kallad Cath, är en artonårig tjej som tillsammans med sin tvillingsyster Wren ska börja på college. Bara det att Wren från början gör det klart att hon inte vill dela rum med Cath eller umgås lika mycket med henne. Hon vill komma ut och leva collegelivet och tycker att Cath ska göra det samma. Cath själv har inget större intresse av att gå ut och festa massor, utan hon är väldigt introvert och föredrar att sitta inne och skriva fanfictions om Simon Snow. Hon är till och med lite känd i fan fictionvärlden med sin fic Carry On Simon. Att börja på college blir för henne en upplevelse där hon får nya vänner, om än inte de personer hon trodde att hon skulle hänga ihop med och samtidigt jobbar med att försöka hinna klart med sin fan fiction innan sista boken i serien kommer ut , med att klara av krusen i kreativt skrivande, där läraren inte är speciellt imponerad av fan fiction och med familjedrama och kärleksdrama.

Som sagt, jag älskar denna bok. Det finns så mycket jag relaterar till och jag är speciellt glad över att Rainbow Rowell skrivit en bok om hela fan-kulturen´, för vad jag vet finns det inte speciellt många böcker om det och de jag har läst har aldrig varit särskilt bra skrivna. I den här märks det att författaren själv är en del av den. Jag älskar också sättet saker händer på, att det bara händer på något sätt, ungefär som i verkliga livet. Det är ingen bok som bygger upp mot någon slags spännande final, utan det flyter på i en bra takt hela tiden och blir lite mer spännande ibland. Språket är också något jag tycker mycket om, speciellt sättet hon beskriver karaktärer på. De känns så levande och jag personligen känner att jag har en väldigt tydlig bild av hur de ser ut.

Det här med att ta upp någonting som inte var superfantastiskt med denna är rätt svårt, för jag älskade den verkligen och det är definitivt en av mina nya favoritböcker. Möjligtvis att det störde mig väldigt på ett ställe där Harry Potter nämns, för det är så tydligt att Simon Snow är baserad på på Harry Potter att jag tänkte att i Fangirl-universumet finns inte Harry Potter, utan det är Simon Snow. I och med att Harry Potter är min stora fandom kändes det lite som att vi var en del av samma fandom, tills vi tydligen inte var det.

Hur som helst, denna bok är fantastisk. Läs den! I synnerhet om du också tillbringar stor del av din tid med att fangirla över något.



En del av denna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar