onsdag 19 november 2014

Ett par favoritpodcasts

När det här postas sitter jag antagligen på planet på väg till världens bästa stad, men jag kan ju åtminstone försöka se till att lillbloggen uppdateras i alla fall. Försöka var ordet, vid det här laget vet vi alla att jag inte är jättebra på det.

Hur som helst, jag är en person som lyssnar väldigt mycket på podcasts. När jag är på väg någonstans, när jag håller på med hushållssysslor, när jag ska sova, åtminstone så mycket att jag klämmer oftast åtminstone ett eller två avsnitt av något per dag. Tips på podcasts är något i alla fall jag uppskattar och därför tänkte jag att jag kunde ta och tipsa er om några av mina favoriter.

Karin och Sara: Egentligen så tänkte jag inte rangordna podcastsen jag tipsar om, för jag är allmänt dålig på att sätta saker i ordning, men det här är nog faktiskt min absoluta favoritpodcast. Karin Jansson och Sara Togstad är två kvinnor som är bästa vänner och som sagt har en fantastisk rolig podcast där de pratar om det mesta mellan himmel och jord. Feminism, Karlsson på taket och varför festivaler är vedervärdiga är några ämnen som avhandlats. Mycket av det de pratar om är vardagssituationer som de flesta kanske kan relatera till och om ni har lite samma humor som jag så borde ni kunna tycka om detta.

Allt vi säger är sant: En podcast om ungdomböcker av Lisa Bjärbo och Per Bengtsson, som båda två själva skriver ungdomsböcker. Formen är den att de båda läser samma bok och diskuterar den genom ett speciellt tema och tar då även in referenser från andra böcker. Tidigare teman har varit syskon, sex, mat och så har de haft ett par specialavsnitt om författare som till exempel David Levithan och John Green. Tyvärr kommer inte avsnittet speciellt ofta, det är ingen "en gång i veckan"-podd som de flesta andra podcasts är, men den är definitivt värd att lyssna på för den som är intresserad av ungdomslitteratur.

Hanapees otroliga podcast: Den här podcasten har min favoritbloggare, Hanna Persson, och hennes kompis Martin Huss. Precis som Karin och Sara handlar podcasten om allt mellan himmel och jord och är fantastiskt rolig. En bonus är att Martin gör väldigt roliga imitationer, Björn Ferry och Black Ingvars är mina personliga favoriter. Återigen typiskt min humor, men om en har lite samma humor kan det gå hem.

Moas och Matildas podcast: Av två kvinnor som heter Moa de Bruin och Matilda Magnisson. De är båda två gifta och har barn och deras podcast handlar ganska mycket om familjeliv, så för min del är det en värld jag inte är inne i på samma sätt (även om jag kan relatera till ganska mycket av sakerna de säger om barn med så små småsyskon), men jag tycker ändå att den är himla mysig att lyssna på och att den oftast är rolig i alla fall. Det här är nog en av de jag lyssnar mest på när jag ska sova, för både Moa och Matilda har väldigt mysiga röster. Just nu gör de tvodd på svt som jag inte har hunnit titta på än, vilket tyvärr innebär lite glesare mellan poddavsnitten, men de har hållit på ganska länge, så det finns många podcastavsnitt att ta sig igenom innan det.


Glädjeflickorna: Det här är en ganska ny podcast, än finns bara tre avsnitt tror jag, men jag tycker ändå väldigt mycket om den. Natashja Blomberg, Lisa och Hanna (vars efternamn jag inte hittar, men de har bloggar vid namn mondo kanel och flickvänsmaterialet). Den handlar främst om feminism och hittills har de haft lite av ett tema för varje avsnitt. En vettig och rolig podcast som jag ser fram emot fler podcastavsnitt av. Det märks fortfarande att de är lite gröna, men jag tror verkligen att det här kommer att utvecklas till något jättebra.


Medan jag har skrivit det här har jag för övrigt konstaterat att ett tema bland de podcasts jag lyssnar på är vit medelklass. Ni som har tips på podcaster som inte är så för väldigt gärna tipsa mig om dem, alternativt om ni bara vill tipsa om någon bra podd överlag.

1 kommentar: