fredag 17 oktober 2014

Vems psykiska ohälsa ska vi prata om?

Här är jag just nu:

Om fem minuter rullar tåget mot Stockholm dit jag ska på styrelsekick-off. Jag är hur peppad som helst på detta och tror att jag kommer att ha en alldeles fantastisk helg.

Annars i världen då? Jimmie Åkesson är utbränd och ska sjukskrivas för detta. Till att börja med tycker jag att de stolpskott som säger saker som "nu vet vi att han är sjuk i huvudet" ska sluta med det. Det är inte okej att säga så om psykisk ohälsa, oavsett vem den rör. Den period förra hösten och vintern då jag var utbränd var en av de jobbigaste perioder jag någonsin varit med om och jag tycker inte att någon ska behöva gå igenom det oavsett vem det är. Samtidigt tycket jag att det är ganska ointressant att prata om Jimmie i denna fråga. Utbrändhet drabbar otroligt många och han är väldigt privilegierad i detta, han som kan sjukskriva sig och få hjälp. Jag tror inte att det alls är lika enkelt för de som blir utbrända under till exempel en asylsökningsprocess där risken att skickas tillbaka till ett land som mest är en fruktansvärt osäker krigszon, kanske tillsammans med familj och små barn. När ska vi prata om den psykiska ohälsan, som är så fruktansvärt aktuell nu när Svergiedemokraterna är Sveriges tredje största parti?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar