tisdag 7 oktober 2014

Trött svammel och bloggsvackor

Jag skulle lägga upp en bokrecension idag. Istället gav jag mig ut på utflykt till en helt annan del av Uppsala, gick på teaterträning och taggade julen samtidigt som jag drack te. Nu är jag så trött att jag nyss bitchblickade datorn för att en vän hade kallat mig söt i enbart välmenande mening, så jag tror att jag får ge upp detta med att lyckas skriva en vettig bokrecension.

Istället för att bara lämna det här väntade jag dessutom en kvart med att skriva vidare på detta inlägg och började tänka på det här med att blogga dag ut och dag in år efter år och hur svårt det är att hålla sig peppad. För er som inte någonsin har provat på att blogga en längre period kan jag säga det med en gång; att hålla inspirationen uppe och skriva bra blogginlägg regelbundet är i alla fall i min mening det svåraste med att blogga, speciellt i perioder där det händer väldigt mycket och en helt enkelt inte riktigt har tid eller ork att sätta sig ner och skriva ordentligt varje dag.

Jag tycker själv att jag har varit i lite av en bloggsvacka sedan någon gång i juni, om inte till och med ännu längre. Det har hänt så mycket så jag har under dessa fyra månader helt enkelt inte riktigt lyckats med att ta all den tid och ha all den ork jag skulle vilja ha för att skriva de där inläggen som gör mig så fantastiskt nöjd och som jag sedan får komplimanger för av klasskamrater som jag inte ens visste läste min blogg. Jag har varit upptagen med flytt, ångest, ett kärleksdrama, jobb, studierelaterade saker och gud vet vad. I vissa av de här fallen har det dessutom varit saker jag inte har velat eller kunnat dela med mig av på bloggen eller som jag inte riktigt har vetat hur jag ska skriva om. Det är nästan omöjligt att få till speciellt mycket bra som utgår från ens eget liv eller ens egna åsikter när en så stor del av det upptas av något som inte får nämnas i bloggen. Det är inte heller speciellt lätt att komma på kreativa idéer om saker en kan skriva tidsinställda inlägg om. Att tidsinställa är överlag något jag behöver bli bättre på, jag skulle nämligen gissa på att majoriteten av inläggen på denna blogg publiceras någon gång mellan elva och ett på natten. Det känns som att det säger något om hur ofta jag kommer hem sent, inser att "shit, jag har ju inte bloggat idag" och bara snor ihop något om något som rör sig i mitt huvud just där och då.

Så, varför bloggar jag ens fortfarande då? Det är ärligt talat en fråga jag har ställt mig nu i sommar. Sanningen är ju den att jag trots allt, efter fem och ett halvt år, fortfarande tycker att det här är bland det roligaste som finns. Jag skriver varje dag, om än bara ett par meningar under en ful selfie som handlar om hur otaggad jag är för att jag har PMS. Jag dokumenterar lite om vad jag gör varje dag. Till exempel kan jag titta bakåt och se att för exakt ett år sedan spelade jag sims och hade picknick i sängen och att jag för tre år sedan tittade på en dokumentär om Håkan Hellström. På sätt och vis är väl sådana små fakta ganska ointressanta, men i en större helhetsbild är det inte fy skam att kunna gå tillbaka ibland och se hur livet var för ett par år sedan, minnas och även kunna se någon slags personlig utveckling. En blogg är även ett fantastiskt ställe att skriva långa rants på och det känns typ som att någon läser (i just detta inlägget har jag lite gett upp det vid det här laget, läser du fortfarande får du guldstjärna i kanten). Framförallt, jag rekommenderar verkligen den som känner sig sugen på att testa blogga att starta en blogg och prova för att det är kul och för att du kan hitta på lite vad du vill eftersom det är din blogg. Allting handlar bara om olika koncept.

Nu, till det något mer lättsamma jag hade tänkt avsluta det första stycket med; gissa vem som ska till Stockholm imorgon och bland annat titta på riksdagen och träffa sin bästa vän?

Rätt svar på den frågan är Vitalia och att jag är avundsjuk eftersom jag tycker att riksdagen låter jättekul. Ni kan dock även få gissa på vem bästa vännen hon ska träffa är.

Rätt svar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar