fredag 31 oktober 2014

Tips för att överleva NaNoWriMo

Det är sista oktober, så vad händer imorgon?

Nanowrimo börjar.

Det här blir tredje gången jag deltar (fjärde om den gången jag gav upp första veckan räknas) och jag har klarat det en gång. Lite har jag lyckats lära mig gällande vad som funkar eller inte, rent vad det gäller att överleva månaden november och jag tänkte dela med mig av ett par tips till er.
  • Lär dig hur snabbt du skriver. Seriöst, this is crucial. Om du vet ungefär hur mycket du hinner skriva på en kvart, en halvtimme, en timme och så vidare så är det så mycket lättare för dig att planera din tid. Om du inte redan vet om det, försök hålla lite koll under första dagarna under nano, så märker du. Förutsättningen är ju då också att du till exempel är mitt inne i en scen eller vet exakt hur du ska börja den, så att det bara är tiden du faktiskt skriver som du räknar.
  • Belöna dig själv och gör det absolut i den mån du tycker känns värt just där och då. De riktigt tuffa dagarna är 500 ord värt ett 45 minuter långt serieavsnitt och det är helt okej, bara det inte är så varje dag och du ibland har de där dagarna då du kan pressa dig själv till att skriva 3000 ord utan att behöva ta nästan en timmes paus efter 500 ord. Att belöna sig själv är viktigt och det är helt okej att göra det i förhållande till hur jobbigt det känns just där och då snarare än att du ska ha skrivit ett visst mål, bara du ser till att klara det också. Sedan är ett annat tips att ha någon lite större belöning för alla 10k-gränser, som till exempel en ny påse av ett väldigt gott te eller liknande.
  • Skriv så fort du får lite tid över. 10 minuter över bara sådär? Toppen, det är skrivtid. Det är klart att vi alla önskar att få kunna sitta ner längre stunder och verkligen fastna i skrivandet, men ibland har en inte riktigt tid med det mitt i vardagen och då är det bra att lära sig att komma igång med att skriva snabbt. På tio minuter är det absolut ingen omöjlighet att få ner 200-300 ord, kanske till och med 400 om du skriver väldigt snabbt. Tre stycken lösa tiominuterspass under dagen kan då bli en hel massa ord som gör det betydligt enklare att klara dagens ordgräns.
  • Använd hemsidan. Nanowrimo har en jättefin hemsida som du kan hitta här. Dels så finns där ett statistikverktyg där du kan fylla i hur mycket du skrivit varje dag som jag bara älskar eftersom den visar hur mycket som är kvar, hur mycket du skriver varje dag i snitt och så vidare. Dessutom finns det forum där du kan få idéer, adoptera plots, karaktärer och liknande och allmänt diskutera. Att skriva tillsammans med andra gör det lite roligare att skriva så mycket, för ska en göra det själv kan jag tänka mig att det är ganska tråkigt och tufft.
  • Mat som lagar sig själv är din bästa vän. Alternativt mat som går väldigt snabbt att göra, men det bästa är sådant som du antingen bara kan ställa i ugnen eller koka på plattan och även om du tittar till det då och då inte behöver stå och pilla med hela tiden. Passiv matlagningstid=ett par extra minuters skrivtid.
  • Skriv alltid lite mer. Egentligen är snittet för ord per dag 1666, men jag personligen tänker alltid att det är 2000 när jag skriver och jag försöker att alltid skriva minst 2000, absolut gärna mer om skrivandan vill infinna sig. Det kommer väldigt väl till pass de dagarna det är svårt att få ur sig ens 500 ord. 
  • Kom ihåg att det bara är ett första utkast. Är du osäker på stavningen på ett ord och kan inte kolla upp det där och då? Skriv det som du tror och markera det så att du inte missar det senare. Osäker på vad något heter? Gör samma sak. Vill du byta namn på något mitt i ett stycke? Kör! Det du gör nu är ändå bara ett första utkast, så det går alldeles utmärkt att skriva sjukt fel. Det ska ju ändå redigeras senare.
  • Du får i alla fall inte ner något. Inser du efter ett tag att "Nej, jag ligger alldeles för mycket efter, jag kommer inte klara 50000 ord"? Det är okej. Saken är den att så länge du har skrivit någonting har du ju fortfarande mer än vad du hade innan och det är inte fy skam. Det året jag klarade nano var berättelsen inte klar vid 50000, så jag behövde ändå skriva mer efter att novembewr var slut och det vet jag flera andra som också har behövt göra. Att inte klara 50000 innebär egentligen bara att du får skriva mer för att bli klar efter november, vilket ändå inte är hela världen. I och med nano så har du ju i alla fall börjat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar