måndag 13 oktober 2014

Reva på steroider

Vet ni vad som ger mig ont i magen och ångestkänslor idag?

Om ni på fullaste allvar svarade något annat än Mos Maiorum behöver ni hänga med mer i nyheterna.

Hur som helst, om ni minns Reva där polisen stoppade personer som de ansåg inte hade ett svenskt utseende i tunnelbanan så är det här ungefär samma sak, fast mycket större. Under de kommande två veckorna kommer sådant här pågå i hela Europa eftersom EU vill ha reda på vilka vägar flyktingar tar in. De kommer att bevaka olika tåg, bussar, flygplan, vid motorvägar och så vidare.

Detta gör mig så sjukt arg och ledsen. Vad är det egentligen för samhälle vi lever där folk inte ska kunna transportera sig med kollektivtrafiken på grund av sin hudfärg? Vad är det för samhälle där människor ständigt ska leva under skräcken att bli haffade av polisen? Det är inte ett samhälle jag vill leva i, så mycket är säkert.

Sak en som inte är direkt drabbad av detta kan göra:

Det är nämligen jätteviktigt att vi hjälps åt nu. Vi måste visa att det här inte är ett samhälle vi vill leva i och vi måste stå upp för varandra. Även om det inte är du som drabbas direkt denna gång kanske det är det nästa gång.

Bara för att avsluta detta med ett av mina absoluta favoritcitat av en av mina favoritbloggare, Karins konstgrepp:
"Var besvärlig, ta plats. Höj din röst och backa inte. Vi håller varandras händer när det blir läskigt."

Vi måste säga ifrån nu, allihopa, för det har gått alldeles för långt och vi måste dessutom hålla varandras händer, för detta är svinläskigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar