fredag 10 oktober 2014

Om ett hektiskt liv, vänner, trötthet och Håkan Hellström

 Hösten 2011, alltså för en sådär tre år sedan, levde jag ett rätt hektiskt liv. Det var skola med tillhörande skoltrötthet, medryttarhäst, blogg, ungdomssektionen på ridskolan, rollspelet, kyrkan och söndagsskolan och så helt vardagliga saker som att umgås med min bästa vän, bete mig som en sjuttonårig dotter och äldsta storasyster bör och så tanken på om jag var bisexuell eller inte som ekade i huvudet jämt och ständigt.

Sedan den hösten har jag hur många gånger som helst frågat mig hur jag egentligen hann med. Hur fanns det plats i livet för så många saker på en och samma gång? Det har känts som att det måste vara en helt omänsklig prestation, fram tills nyligen, då jag insåg att i nuläget gör jag ju nästan lika många saker igen. Det är skola, teater, blogg, nanowrimo, rollspelet med planer för december i, RBUF, att försöka hinna läsa, prata i telefon med vänner som inte bor här och att försöka finna mig i den stad som tyvärr inte helt känns som min än, I samma veva insåg jag också att det kanske inte är något negativt, som jag trodde förut. Så länge jag klarar att balansera allting fungerar det ju bra. Allting jag gör känns kreativt, inspirerande, bra eller alla tre och jag har nog inte känt mig så mycket på väg mot något och som att det händer saker på länge. Så länge jag inte far rätt in i kaklet igen tycker jag om det här.


Att leka hipster med kaffe, smutsigt hår och trötthetsbrus i hjärnan:

Jag somnade inte förrän vid halv fyra i natt. Till att börja med skypade jag med en vän jag inte har pratat med på länge halva natten, vilket det i och för sig känns helt okej att vara trött efter, för det var välbehövligt och fint och jag har saknat henne. Sedan tipsade hon mig om en podcast vid namn Allt vi säger är sant, där två författare diskuterar ungdomsböcker. Jag lyssnar alltid på podcasts eller ljudböcker när jag ska sova och i natt föll valet på första avsnittet som fanns ute på podcaster av den. Det var bara det att det handlade om boktitlar, eller rättare sagt; främst om boktitlar som citerar Håkan Hellströmlåtar och boken Ge mig arsenik där Håkan spelar en stor roll och som jag nu otroligt gärna vill läsa. Gissa vem som inte ville sova sedan, utan var helt Håkanfangirlig?

På tal om Håkan hittade jag denna på Ica för 20 kronor igår. Min extrena cd-spelare är halvspeciell och brukar inte gilla filmer, så jag kommer kanske inte kunna se den förrän nästa gång jag är i Eskilstuna, men ändå. Ändå! 2 steg från Håkan!

1 kommentar:

  1. Åh, vilket bra tips! Jag läste Ge mig arsenik i somras, superfin bok tycker jag.

    Apropå att balansera många saker samtidigt så tror jag att det är en sån sak som lätt händer. Jag har prick samma sak, vill så mycket men måste påminna mig jämt och ständigt om att jag inte har mer än 24 timmar om dygnet liksom. Men som sagt, just nu funkar det ju, så varför inte bara köra på så länge en mår bra?

    SvaraRadera