tisdag 21 oktober 2014

Naomis och Elys kyssförbudlista av David Levithan och Rachel Cohn

Jag tror att jag köpte den här boken för att jag förstod det som att Naomi och Ely var två tjejer som skulle inleda någon form av kärleksrelation. Kanske hade det lite med att göra att jag även väldigt lätt efter att ha läst boken kallar den "Naomis och Emilys kyssförbudlista" och på så sätt kopplar den till mitt all time favourite OTP (och vi ska inte ens prata om hur sugen jag blev på att titta på Skins nu när jag började tänka på dem), men så visade det sig att det inte alls handlade om två tjejer, utan om en tjej och en kille. För visso är killen gay, så nåväl, det var inte helt straight i alla fall.



Hur som helst, Naomi och Ely har varit bästa vänner sedan de var små. Naomi är den där typiskt snygga tjejen som kan få alla killar hon vill, men trots det vill hon bara ha Ely, som inte är ett dugg intresserad eftersom han som jag nämnde tidigare är homosexuell. För att inte förstöra vänskapen har de en gemensam lista över killar ingen av dem får kyssa, men så blir allting väldigt upp och ned ändå eftersom Ely kysser Naomis pojkvän Bruce.

Jag tror jag hade lite för höga förväntningar på den här boken, antagligen för att jag tyckte väldigt mycket om Nick och Norahs oändliga låtlista som är av samma författare och även om den här boken inte var dålig så var den inte riktigt lika bra. Egentligen så har jag lite svårt att sätta fingret på vad det var som inte var lika bra, jag tror bara att det känns sådär för att jag helt enkelt väntade mig mer på något sätt. Kanske började det redan med associationen till naomily.

Det finns dock mycket bra i boken. De beskriver känslor fint och karaktärerna känns välarbetade och komplexa. Jag tycker även om att det är så pass många berättarperspektiv, även om jag ett tag blev lite förvirrad över att det fanns två Bruce. Dessutom älskar jag alla musikreferenser, dels för att jag älskar musik överlag och älskar när det refereras till låtar i böcker, men så hade karaktärerna också lite samma musiksmak som jag, så flera av låtarna är sådana jag lyssnar ganska mycket på och det är ju alltid kul.

Som sagt, den var bra, men jag rekommenderar alla alla naomilyfans där ute att inte bli överexalterade bara för att det nästan står naomily. Det är bra, men det är inte naomily.

Denna bok är en del av detta projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar