torsdag 30 oktober 2014

Hey Dolly av Amanda Svensson

Oj, vad jag har hört mycket om den här boken. Det känns som att nästan alla bloggare vars bloggar jag läser älskar Amanda Svensson och har i och för sig mest hypat hennes senaste bok, men många har nämnt denna också. Själv sprang jag på den på bokrean och plockade sedan ut den ur bokhyllan ett par månader senare.

Hur som helst, Dolly är en ung tjej som är trött på det mesta. På sin tråkiga pojkvän, på sina kompisar som hon tycker strular för mycket och på sina syskon som fått sina namn efter Astrid Lindgren figurer. Allt i Dollys värld tycks röra sig väldigt fort, associationer flyger åt alla håll och kanter och eftersom allt utspelar sig i Dollys huvud är det fullspäckat med känslor. Hon har dessutom väldigt livlig fantasi och ibland är det svårt att veta om det händer på riktigt eller bara är en av hennes fantasier.

Jag tyckte om Hey Dolly. Jag vet inte riktigt om jag förstår hypen kring den, men jag tycker helt klart att den var läsvärd. Formen på den, att den utspelar sig så mycket i Dollys egna huvud är väldigt intressant och jag tycker att Amanda Svensson skriver den på ett bra sätt, för samtidigt som det är så mycket tankar och känslor i ett enda virrvarr så går det att känna att tid passerar och det är något jag annars har saknat i liknande böcker.

Det jag möjligtvis kan kritisera är karaktären Dolly, att hon är så intensiv och att hon med bokens gång känns mer och mer hysterisk och overklig. Kanske är det för att på något sätt visa att Dolly tappar greppet lite, men det gjorde sig inte helt bra ändå. Sedan är ju boken i sig väldigt kort. Jag tycker inte att den ska vara längre, för det hade inte passat storyn, men korta böcker är något jag annars har lite svårt för. De tar ju slut så snabbt, i alla fall om en är en snabbläsare. Denna är ungefär 150 sidor och jag tror jag läste den på någonstans mellan en och två timmar, då medräknat att jag blev lite störd av ett gäng småsyskon under tiden.

Hur som helst, en bra bok i alla fall. Om ni gillar lite mer poetiska drag rent stilistiskt rekommenderar jag den absolut, kanske inte riktigt lika mycket om ni vill ha full ordning och reda.

Selfie med bok:

En del i denna utmaning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar