tisdag 2 september 2014

Tips för dig som precis flyttat hemifrån

Nu är vi inne i september, högskolorna har börjat och många av de som tog studenten i våras eller alla ni som helt enkelt inte kommit iväg hemifrån än kanske börjar röra på er nu. Själv flyttade jag hemifrån första gången för ungefär ett år sedan nu, så nu har jag utnämnt mig själv till expert och tänker ge er lite tips.
  • Gör ditt boende till ditt eget boende. Flyttar du in i någonting omöblerat antar jag att det kanske inte är så svårlöst om du själv valt nya möbler och liknande, men om du hyr möblerat är det här viktigt. För att det ska börja kännas som hemma måste du se till att det syns att det är du som bor där. Vad som är du vet du bäst själv, för mig personligen är det mycket färg, saker på väggarna och många böcker. Det här är en sådan sak jag inte gjorde ordentligt första gången jag flyttade hemifrån och det blev jobbigt i längden, så jag rekommenderar verkligen att du gör det. Det behöver inte vara stort och märkvärdigt, men bara så att det känns som du.
  • Kom ihåg att boka tvättstugetid i förväg. Seriöst, det är sådant jag alltid glömde i början. När jag precis hade flyttat till Partille hade jag en period då mina underkläder ständigt ökade i mängd eftersom jag hela tiden glömde boka i tid och fick välja mellan att köpa billigaste möjliga sorten eller gå i smutsiga. Jag valde det förstnämnda och körde på halvsmutsiga strumpor ibland, men jag kan ju säga att det är betydligt billigare att bara lyckas tvätta i tid.
  • Gå med i hyresgästföreningen. Det här är något mamma sa åt mig att göra nyligen, som jag inte alls tänkt på, men som känns smart. Hyresgästföreningen är en förening för dig som hyr ditt boende, oavsett om du hyr i första eller andra hand och som kan hjälpa dig, även upp på juridisk nivå, om du får problem med din hyresvärd. Det kostar 75-85 kronor per månad att vara med, lite beroende på var en bor, men om du känner att det är något du kan avvara varje månad mot att du vet att det finns någon att vända dig till om något skulle gå snett, så gå med.
  • Gör det till en vana att alltid köpa den/de basvaror du alltid använder. Det här är jag fortfarande ganska dålig på, men jag blir bättre. I alla fall jag är en sådan person som använder mjölk varenda dag, dels i kaffe och te och även en del i matlagning, till frukostflingorna och liknande. Jag tror inte att jag är ensam om att ha någon sådan vara och är du en sådan person, så se till att göra det till en vana att köpa just den varan när du ändå är och handlar. Om du vet med dig att du har massor av det hemma kanske det är på sin plats att skippa, men om inte kommer det kanske göra att du slipper springa till affären i ren panik en kvart innan stängningsdags.
  • Börja med den där hobbyn du tänkt att du vill hålla på med, men aldrig kommit till skott med. För visso brukar en vara ganska upptagen alldeles i början med att ordna allting med flytt och kanske även börja skolan eller börja på ett nytt jobb, men det här kan vara värt att kolla upp i början ändå, i synnerhet om du flyttar till en ny stad. Där kanske det finns saker du vill göra som inte finns i din hemstad och framförallt är det ett bra sätt att träffa nytt folk. Sandra Beijer som hare bloggen niotillfem la nyligen ut ett inlägg där lite alla möjliga letade efter folk till bokcirklar, filmklubbar och liknande, ta dig en titt där.
  • Ge det tid. Det här gäller i synnerhet om du flyttar till en ny stad, men säkert om du flyttar hemifrån inom samma stad. Det tar lite tid att vänja sig. Varje gång jag har flyttat till en ny stad har jag känt lite "Vad håller jag på med egentligen?" och tyckt att det har varit jobbigt i början, men det är helt normalt. Vanligt, till och med skulle jag gissa. Även om alla dina saker är flyttade, du är skriven på din nya adress och du vet att nu ska du bo här en tid framöver så är det inte riktigt så enkelt att bara finna sig på en ny plats. Det tar tid att börja känna sig hemma och komma in i vardagslunket och det enda du egentligen kan göra för att komma dit är att leva på som vanligt, låta tiden gå och inte deppa ihop alltför mycket. Att det känns som hemma kommer med tiden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar