lördag 6 september 2014

Om att säga hejdå till en gammal stad

Det svåraste med att flytta är inte att finna sig på en ny plats, utan att säga hejdå till det som inte längre är hemma. Åtminstone för en person som är som jag, som verkligen hatar att säga hejdå och när jag gör det tenderar att kunna vara väldigt känslosam.

Att det är så svårt är kanske inte så konstigt ändå om en tänker lite på det. I din gamla stad är det möjligt att det bor personer du tycker mycket om och som du har fina minnen med. Det är klart att det är svårt då. Du säger hejdå till människor och en tid i ditt liv, människor som kanske inte bor kvar om du kommer tillbaka och en tid som faktiskt inte kommer igen, för du och alla andra kommer att ha förändrats och förutsättningarna är annorlunda. Vardagslunket blir inte heller det samma, inte med annan skola eller annat jobb. Bara småsaker som att småspringa samma väg till bussen varje morgon, köpa smågodis i just den affären eftersom de är billigast och har bäst utbud och att alltid gå samma kvällspromenadsrunda blir också något annat, för allt det skedde på just den platsen. Platsen där inte du längre bor kvar,

Att säga hejdå är vad jag tycker är jobbigt just nu. Det är inte det att jag inte trivs i Uppsala, för det gör jag. Jag tror att jag kommer att ha jättekul här de kommande åren. Det är bara det att Göteborg fortfarande är en av mina absoluta favoritstäder och Partille är trots att det snart är två månader sedan flyttlasset åkte väldigt mycket hemma. Jag har lite svårt att släppa min gamla stad.

Därför blir det här nog lika mycket ett gott råd till mig själv som till alla er som sitter där ganska nyinflyttade och känner igen er. Det blir bättre, det är bara det att det tar tid för vardagslunket att ställa om sig. Snart är novemberrusket här och då tror jag att vi alla kommer att ha vant oss. När adventsljusstakarna ska upp i fönstret är det som om du bott i den nya staden hela ditt liv., Jag talar av egen erfarenhet, Partille var också ett nytt ställe en gång i tiden och nu längtar jag ibland tillbaka lite för att det känns så mycket som hemma. Ge det ett par månader bara, så löser det sig.

Trots att jag inte borde bildgoogla Göteborg just nu, min fina gamla stad (i fina regnbågsflaggor):


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar