onsdag 3 september 2014

En boklista

Snabbläsare eller långsamläsare?
När jag väl läser läser jag jättesnabbt. Det är bara det där att jag ska fastna så pass att jag verkligen läser eller ha tiden att sitta ner och traggla med en trögare bok, händer inget av det så tar det tid. Kortfattat läser jag alltså antingen böcker på två dagar eller två månader. När jag var tio läste jag oftast minst tio böcker i veckan och herre min värpare vad jag saknar att kunna göra det.

Tegelstenar eller tunnisar?
Det beror på berättelsen. Jag vill känna att den är färdigberättad, att det inte finns massor av lösa trådar och att alla intriger har fått lagom mycket uppmärksamhet. Stämmer allt det spelar det inte så stor roll om den är kort eller lång, då är ju längden trots allt vanlig.

Bibliotek eller bokhandel?
Åh, det här är ju svårt att välja mellan. Bibliotek är ju gratis och bra, men att kunna ställa in en nyinköpt bok i en överfull hylla är ju mysigt. Både och antar jag, jag köper antingen om det är en bok jag verkligen, verkligen vill ha eller om det är billigt och annars lånar jag,


Ljudbok eller e-bok?
Jag föredrar ju vanliga, hederliga böcker, men av de här två blir det nog faktiskt ljudbok. Jag älskar att lyssna på böcker och tycker väldigt mycket om det här med att jag kan lyssna på böcker och göra annat samtidigt. Dessutom lyssnar jag ofta på ljudböcker när jag ska sova, just nu är det The Fault in Our Stars som gäller, igen, för sådär femte gången.

Inbunden eller pocket?
Pocket. De är billigare och jag är en fattig student.

Vampyrer eller spöken?
Spöken, om de är så coola som spökena i Harry Potter. Vampyrer kanske skulle kunna fascinera mig om jag läste en bra bok där vampyrer faktiskt var farliga och ett hot mot människor och inte ett sexobjekt, men tyvärr har jag inte kommit över någon sådan historia än.


En i taget eller slalomläsning?
En i taget. Hade jag tid kanske jag fortfarande skulle vara en slalomläsare av rang, för det var jag när jag var yngre, men nu har jag ju knappt tid med en bok åt gången.

Nytt eller gammalt?
Min första instinkt här var att svara att det inte spelar någon roll, men så insåg jag att jag inte har en enda favoritbok som är äldre än tjugo år och att Harry Potter nog är de enda som är äldre än tio, så jo, jag tycks föredra nytt.

Bokmärke eller hundöra?
Hundöra. Bara personer utan små barn som kan tänkas dra ur ditt bokmärke eller hålla boken lite spännande och som i övrigt dessutom har ett rätt bra ordningssinne använder bokmärken.

Snacks eller godis?
Och detta är relaterat till böcker hur då? Godis måste jag vill dock ändå säga eftersom jag älskar choklad.

Biografier eller memoarer?
Memoarer tror jag, mest för att jag har läst fler sådana. Egentligen har jag nog ingen större preferens.

Skräck eller chicklit?
Chicklit, alla gånger. Jag är alldeles för rädd av mig för att klara av skräck och även bom jag är mycket kräsen vad det gäller chicklit så gillar jag det så länge det är bra.

Soffan eller sängen?
Att läsa i? Sängen ändå tror jag, mest för att jag inte har någon soffa själv, så sitter nästan alltid i sängen.

Inne eller ute?
Beror på väder. Om det är soligt och skapligt varmt, ja då kan det vara rätt trevligt att sitta ute och läsa, men för det mesta inne.

Originalspråk (engelska) eller översättning till svenska?
Originalspråk, alla gånger. Då får man ju faktiskt läsa författarens egna ord.

Poesi eller prosa?
Allra helst prosa med lagom mycket poesikänsla över.

Kvinnliga författare eller manliga författare?
Det spelar faktiskt ingen roll för min del. Jag tror i och för sig att bland mina favoriter finns det något fler kvinnor än män, men jag tror fortfarande att det är ganska jämnt.

Boken eller filmen?
Alltså, jag gillar inte att jämföra böcker och filmer. Böcker är text och film är ljud och bild och det kan omöjligt bli samma sak, för de två skiljer sig så mycket ifrån varandra i hur skaparen har möjlighet att gestalta något. Det finns böcker jag inte gillar filmatiseringen av, även om jag gillar boken och filmatiseringar jag älskar, men där jag inte gillar boken egentligen. Mitt svar på denna fråga blir därför The Fault in Our Stars, för den är fantastisk både som bok och film och håller den där underbara känslan som jag älskar genom båda.


Kokbok eller Bakbok?
Här vill jag ju inte heller välja, jag älskar både att baka och att laga mat. Tror dock att det får bli bakbok, för det är mycket svårare att baka utan någon form av recept än vad det är att laga mat utan. 

Kärlek eller spänning?
En kombination, kärlek som inte blir för mycket och störande och spänning som liksom är spännande och bra och passar in.

Första vuxenboken jag läste och verkligen gillade:
Alltså, faktum är ju att jag har haft samma favoritbokserie sedan jag var åtta år och jag tycker inte att Harry Potter bara är en barnbok, utan en bok för alla, men jag antar att det inte räknas ändå. Jag tror att det kanske var när jag var 16 och fastnade för Marian Keyes också, men jag vet inte. Minns inte.

Klassiker jag hävdar att jag läst men aldrig tagit mig igenom:
Varför skulle jag hävda att jag har läst någonting jag inte har läst, bara för att det är en klassiker som ses som lite status att ha läst? Möjligtvis att jag en gång hävdade att jag hade läst To Kill a Mockingbird då, när jag egentligen bara hade läst två tredjedelar och sedan tittat på sparknotes, men det var för att det var min lärare som undrade och vi hade i uppgift att läsa hela och sedan skriva någon uppgift om det. Minns jag inte fel fick jag MVG, så slutsatsen av det är väl att det går att klara sig i livet utan att ha läst hela To Kill a Mockingbird,


Jobbigaste bok jag läst:
Åh, jag vet inte, men antagligen någon om en verklig händelse, en av de där där barn far illa eller där kvinnor hamnar i förhållanden med knepiga män. Sådant är så jobbigt, mest för att det faktiskt har hänt.

Bästa barnboksförfattaren:
Bästa författaren antar jag att det ska vara? J.K. Rowling så klart. 

Bok som berört mig mest:
Jag vet inte alls. Jag blir ganska ofta berörd av böcker, så jag tror inte riktigt att det finns en enda som har berört mest.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar