lördag 30 augusti 2014

Hundar, hus och hjärtats längtan av Lucy Dillon



Det här är en bok som jag fick av min kompis Jessica och jag är osäker på om jag hade hört talas om den innan. Det är ingen bok som jag hade planerat innan att läsa. Hur som helst visade det sig vara en ganska lagom feel-goodbok. Huvudpersonen heter Juliet och efter hennes makes plötsligt död har hon och hunden Minton blivit ensamma lämnade med ett hus i stort behov av renovering. Hennes syster Louise ska precis gpå tillbaka till jobbet efter att ha varit hemma med sonen Toby i ett och ett halvt år. Hennes och hennes man Peters äktenskap knakar lite i fogarna och Louise försöker mitt i det här dessutom hitta vem hon är när hon inte är mamma. Med hjälp av nya bekantskaper, grannskapets alla djur som tycks behöva passning och hjälp från enträgna, men kärleksfulla föräldrar.

Chick-lit är en genre jag ibland har lite svårt för, ofta för att jag tycker att det känns alldeles för tillstyrt och förutsägbart. Ska jag kunna tycka att det är bra måste det vara välskriven chick-lit och det tycker jag att detta var. Visst, en karaktärs slut var ungefär vad jag trodde att det skulle vara när jag började läsa, men det fanns samtidigt lite twists i historien så att jag ett tag var osäker på om det faktiskt skulle sluta så. En annan karaktärs slut var inte vad jag trodde att det skulle vara, så faktiskt, där överraskade det. Något annat jag uppskattade var att även om systrarnas romantiska relationer spelade en stor roll, precis som de gör i de flesta människors liv åtminstone i perioder, så kändes det som att det handlade mer om att komma på fötter och börja må bra igen snarare än om att hitta den rätte. Det jag gärna hade sett mer av var Louises historia. En del av boken är ur Louises perspektiv, men inte lika mycket som Juliet och Juliet är den karaktär som fokuseras mest på, men i och med att jag faktiskt tyckte lite bättre om Louise hade jag gärna läst mer om henne.

Hur som helst, jag gillar den i alla fall. Om du vill läsa något positivt och lättsmält som inte innehåller jättemycket action eller som lämnar hjärtat i en miljon bitar efter hänsynslösa mord på favoritkaraktärer rekommenderar jag denna.

Boken är en del i denna utmaning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar