onsdag 13 augusti 2014

Alltings början av Karolina Ramqvist

Något detta med semester mitt ute i ingenstans gjorde var att jag hade tid för att läsa. Sedan lyckades jag inte recensera dem efteråt, men läste gjorde jag och har en hel hög med böcker att recensera nu.


Den första är denna, Alltings början av Karolina Ramqvist. Den handlar om Saga, en ung tjej i Stockholm under 90-talet med radikalfeministmamma och halvtokiga kompisar. När boken börjar är hon femton år och börjar precis utforska vad det innebär att vara kvinna, sexualitet och vad feminismen innebär i praktiken för henne. Hon träffar också Victor Schantz, en mycket populär festfixare. Deras relation utvecklas till en ojämn och förnedrande sådan, precis vad hon inte borde vilja ha och Saga kämpar för att handskas med den.

Jag tyckte bra om boken till en början. Det flöt på jämnt och bra och var enkelt att hänga med i handlingen. Tyvärr så kändes det som att den ordningen allt mer och mer började lösas upp med tiden, samtidigt som Saga alltmer tappade greppet i boken. Jag antar att det var därför det kändes rörigare, för att det skulle kännas med Saga, men jag hade föredragit att känna Sagas känslor, men som läsare samtidigt ha lite kontroll på vad som hände. Slutet är något annat jag också är lite besviken på. Det blev ju inget slut och om det där verkligen var slutet är jag rätt besviken på det.

Trots det, jag gillade boken. Älskade den till en början, men tyvärr höll den inte hela vägen och blir därför bara en bra bok. Hur som helst tycker jag att ni borde läsa den, för den var bra och intressant, speciellt om en är intresserad av feminism och det antar jag att många av er läsare är.

Boken är en del av detta projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar