söndag 20 juli 2014

Småbitar

Även om jag försvann ur bloggsfären för någon vecka och begravde mig i ångest och flyttkartonger slutade ju inte jorden att snurra. Det hände faktiskt två saker som jag ville kommentera i egna inlägg, men så blev det liksom inte av. Nåja. Bättre sent än aldrig.

Först fotbollstjejerna. Det jag undrar mest är varför det överhuvudtaget spelar någon roll vad barnen på planen har för kön? Vore det vuxna så ska jag inte uttala mig, för jag är ingen expert på olika vuxnas fysiska förutsättningar, men barn som inte kommit in i puberten eller i alla fall inte speciellt långt i den har faktiskt inga fysiska fördelar eller nackdelar av sitt kön. Varför finns inte blandlag? Ärligt talat tror jag att det skulle kunna vara en del av lösningen på hur fotbollen kan komma till rätta med att kvinnors fotboll ses som något inte lika mycket värt. Idag lär sig barn att flickor inte är lika bra på fotboll och att duktiga tjejer spelar med killarna. Tänk om de istället bara fick spela tillsammans och se konsekvenserna som blir om halva laget inte passas till? Attitydförändringar måste till och i så unga åldrar är det ofta lättast, så varför år inte det här en grej redan?

Sedan angående män som blir feminister och väntar sig bifall för att de säger vad som borde vara självklart. Jag filar egentligen på ett annat inlägg, ett mer omfattande som även tar med andra delar av intersektionalismen, men så länge tycker jag att denna bild illustrerar alltsammans fint.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar