onsdag 23 juli 2014

Oslo

Igår packade hela familjen Haglund in sig i två bilar och åkte iväg till ett 30 grader varmt Oslo för att tillbringa dagen med att  svettas och titta på sevärdigheter.

"Sluka Torsten!!" sa jag och skrattade lite.

En öde tunnelbanestation som var sådär fint instagramvänlig.

Jag skrattade även lite åt hur norrmännen översatt boktitlar.


I domkyrkan var det full rörelse i och med att det igår var tre år sedan massakern på Utøya. Jag tände ett ljus för dem och tänkte lite på hur sorgligt det är, att han bara var en galen extremist i en stor, rasistisk högerrörelse som blir mer och mer normaliserad. Så här tre år senare sitter Fremskrittspartiet i riksdagen i Norge, Sverige har Sverigedemokraterna och högervindarna viner över Europa. Det är så sorgligt.

Ett stycke norskt slott.

Vi var uppe på något berg som heter Holmenkollen. Jag gick mest runt och var jättehöjdrädd, men de andra var intresserade av någon backhoppningsbacke där de har tävlingar varje år. Eftersom jag är så ointresserad av sport hade jag aldrig tidigare hört talas om det. Det var fin utsikt ändå.


Annars var jag så här svettig och sliten efter en dag i grannlandets huvudstad. Jag fick choklad innan vi åkte hem i alla fall. Familjen älskar överlag norsk choklad, så mamma went crazy bananas och köpte två kilo choklad som följde med hem.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar