torsdag 3 juli 2014

Julimorgon

En mulen torsdag och jag börjar dagen med att ge mig själv frukost på sängen (vilket fungerar nästan lika bra som att få det av någon annan, förutom att en måste gå upp och laga den själv) och sitta och konstatera hur mycket tommare mitt rum börjar se ut nu när jag börjat packa ner allt.


Imorgon är det nämligen exakt två veckor kvar tills jag flyttar. Till saken här också att jag imorgon åker iväg till Jönköping och att jag nästa fredag sitter på ett tåg mot Filipstad, så av mitt halvår i Göteborg återstår bara sammanlagt ungefär en vecka då jag faktiskt är i Göteborg. Symboliskt nog flyttar jag på dagen ett halvår efter att jag flyttade hit, även om det egentligen inte är så himla symbolistiskt, utan bara råkade vara den dag som passade bäst med jobb, flyttstädning, föräldrars semestrar och resor. Nu känns det som att ett halvår bara har sprungit förbi, samtidig som det känns som att jag har bott här i flera år. 

Annars träffade jag världens gulligaste tant igår på jobbet. Jag råkade hamna på fel buss och kom hem en sådär fyrtio minuter senare än tänkt, så det blev invigdes av att skriva om det igår. Hon var i alla fall supertrevlig, bröt på tyska, behövde lite hjälp med en kamera och var väldigt intresserad av min konstiga dialekt. För er som inte känner mig eller som inte hört mig säga något senaste halvåret kan jag berätta att den låter som stockholmska med eskilstunamålsinslag, blandat med västkustska, där det kan variera lite vad som låter mest, beroende på vem jag pratar med. Jag kan även ha två olika dialekter som hörs jättemycket i ett ord, vilket fascinerade henne. Själv är jag mest nyfiken på att se vad som händer med min dialekt när jag flyttar, om jag behåller något av västkustskan i och med att jag alltid har haft så lätt att börja omedvetet härma den när jag till exempel pratar med Emma eller om det återigen beror helt på med vem jag pratat sist. 

1 kommentar:

  1. Ojoj, och sen småländska på detta! :') Jag känner lite igen mig i det med dialekter, själv är jag född i Småland och uppvuxen i Skåne med en förälder från Stockholm. Detta har lett till någon slags rikssvenska-aktigt, ibland kan jag dock gå över till en något mer skånsk ton, men precis som du säger: beroende på vem jag pratar med, och beroende på situation också. Märkligt o.O

    SvaraRadera