onsdag 2 juli 2014

Insurgent av Veronica Roth

Sådär! Äntligen, nu ska jag skriva den där recensionen jag har sagt att jag ska skriva i flera dagar. Jag ska även börja med att varna för att i och med att detta är andra boken i en triologi lär det dyka upp spoliers om Divergent som jag efter detta inte kommer varna för. Vill du förbli ospoilad angående den gör du alltså bäst i att inte läsa det här.


Efter Erudites attack på Abnegation är inte bara Abnegation, utan även Dauntless i spillror och överlevande från de båda falangerna får söka skydd hos Amity, som är godhjärtade nog att hjälpa dem. Gamla, inte enbart alltför kära bekantskaper återses och hela samhället är en allmänt otrygg plats. Inte minst för Tris, Four och de andra divergenta då en hetsjakt efter dem inleds. Så avslöjas något som skulle hållas hemligt för allmänheten och hela samhällets tillvaro vänds upp och ned.

Jag tyckte väldigt bra om Divergent, men andra delen var faktiskt inte mer än okej. Den var inte dålig, men den var egentligen inte bra heller. Den grep liksom aldrig riktigt tag och blev spännande förrän möjligtvis de allra sista sidorna. Jag tror att det är väldigt vanligt för andra boken i triologier. Första och sista boken är bra och spännande och griper tag i läsaren, medan boken mellan de två mest blir som en transportsträcka. Det var lite så Insurgent kändes. Även om  det hände saker var det samtidigt som att ingenting hände och att ingenting grep tag på samma sätt som i Divergent.

Språkmässigt har jag inte så mycket åsikter. Jag läste den på engelska och då tycker jag att det är svårare att ha åsikter än på svenska, men ärligt talat tänkte jag inte så mycket om språket. Det var inte dåligt, men inte vackert eller så heller, ungefär som det brukar vara inom denna genre. 

Sammanfattningsvis var Insurgent mest meh och nästan lite av en besvikelse efter Divergent där jag fascinerades så av samhället de lever i. Slutet gör dock att jag har mycket gott hopp om Allegiant och ser fram emot att läsa den då jag tror att den är mycket bättre.

Boken är en del av detta projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar