fredag 6 juni 2014

Sverige, Sverige älskade land

Jo, men det var ju nationaldag och sådär också. Förut såg jag en jätterolig bild på lejonet på Gripsholms huvud på Estelles kropp, men jag glömde spara den och det visade sig att den blivit borttagen. Rackarns. Det får väl bli en annan bild på de svenska lejonens stolthet.

On a lite seriösare note (obs! vacker svengelska), jag har sett lite olika åsikter kring rasism mot det typiskt svenska florera idag på nätet och jag känner att detta behöver diskuteras. Till att börja med, vad är rasism? Jo, rasism är ett strukturellt förtryck mot en folkgrupp på grund av deras etnicitet och kultur. Detta betyder att rasism som så mot svenskar faktiskt inte existerar, för vi utsätts inte för ett strukturellt förtryck. Om någon skullen kalla en svensk svennejävel betyder inte det att svenska utsatts för rasism, för en förolämpning är inte det samma som ett strukturellt förtryck. Den vita personen med svenskklingande namn får det ti inte svårare i samhället i stort på grund av sin etnicitet. Det är det strukturellt förtryck och rasism innebär, inte någon förolämpning här eller där.

Sedan finns det till exempel de som skändar svenska flaggan en dag som denna som jag sett diskuteras om. Jag personligen känner inte att det är något jag vill hålla på med, utan jag problematiserar hellre kring nationalism genom att diskutera, men jag tycker samtidigt att istället för att bara skrika "ÖÖH, RASISM" (vilket det fortfarande inte är, glöm inte biten om strukturellt förtryck) ska vi se vad flaggskändningen har för syfte. I detta fall tror jag majoriteten gör det för att ta avstånd från nationalismen och det avståndstagandet i sig ser jag inget problem med, för det finns himla mycket med nationalism som inte är sunt. Tänk efter egentligen. Hur många krig hade vi inte kunnat slippa, till exempel?

Hur som helst, glad nationaldag. Hade jag bott kvar i London hade detta antagligen varit en betydligt viktigare dag och jag hade troligtvis mer gått in för att äta riktigt svensk mat, lyssna på svensk musik, hänga med andra svenskar och liknande, men nu när jag bor i Sverige och svenskheten och då känns det inte så viktigt. Jag tror att svenssonsvensken är lite så överlag, vi är aldrig så svenska som när vi är utomlands.

Kent, för Kent är bra:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar