tisdag 24 juni 2014

Låt någon annan säga något

Jag tenderar att ganska ofta brista ut i missnöjesljud som får mig att låta som en trött val. Rätt ofta är det över saker som jag förorsakat själv och som egentligen inte är så mycket att låta så över, men ibland är det faktiskt befogat.

Just ikväll var det ett av de befogade tillfällena. Jag hittade en facebookdiskussion rörande surrogatmödraskap. Själv har jag lite svårt att känna att jag vet vad jag tycker, jag vet ungefär att jag tycker att det verkar fruktansvärt problematiskt på många sätt och att jag egentligen inte tycker mig ha kunskaper att uttrycka mig så värst mycket i frågan i och med att jag faktiskt aldrig har genomgått en graviditet och det känns som något en måste uppleva själv för att riktigt förstå. Just att inte ha varit gravid och sedan krystat ut en unge hade jag antagligen gemensamt med alla eller i alla fall nästan alla i diskussionen, men ändå var det speciellt vissa som tyckte himla mycket om det här.

Även om jag tycker att alla ska ha rätt till en åsikt så känner jag samtidigt att nej, alla har inte riktigt de erfarenheter som krävs för att kunna föra en åsikt utifrån sig själva. Jag blir så trött på att folk inte förstår det. Vad det gäller icke-vitas rättigheter är det icke-vita vi ska lyssna på, vad det gäller transrätt bör cispersoner framförallt hålla käften och lyssna och som i det här fallet, angående kvinnorätt kring graviditeter bör kvinnor som faktiskt genomgått en graviditet främst vara de som har relevanta åsikter. Jag blir så trött på att folk måste ha en åsikt utefter det de själva vet, snarare än att lyssna på andra med de erfarenheterna.

Snälla, kan vi bara sluta med detta? Om du inte själv har relevanta erfarenheter, hänvisa till någon annan som har det. Ge den personen plats.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar