torsdag 5 juni 2014

Full Patte och "sköna killar"

Vet ni vad jag just insåg? Ikväll kommer näst sista avsnittet av Full Patte. Det är bara en vecka kvar till det sista. Detta är så sorgligt att jag känner för att utlysa allmän landssorg, för Full Patte är nog SVTs bästa satsning någonsin. Detta program kräver tevetid och att få bli minst en halvtimme långt, för det är så galet bra.

Ungefär så här känns det varje torsdgaskväll klockan 21.00 då ett nytt avsnitt kommer:
http://www.zeidcomedy.com/html/

Det har ju varit på tapeten med kvinnliga komiker i vår. Just det tänkte jag inte diskutera vidare så mycket nu, mer än att konstatera att JA! Kvinnliga komiker behövs. Full Patte känns fräscht och unikt på det sättet att det handlar om två kvinnor på ett sätt som inte bara driver med kvinnliga stereotyper, att de är korkade eller att de är lyxfruar. Kvinnor får ta plats på riktigt, på samma sätt som män alltid få ta plats utan att någonsin ens ifrågasättas.

Jag har personligen ofta svårt för manliga komikerduos. Det finns ett mönster hos en mängd av dem. Ett mönster som iprincip går ut på att två män drar allmänt snubbiga skämt och bjuder in andra män så att de kan dra snubbiga skämt och sitta och klappa varandra på ryggarna och gratulera varandra till hur roliga de är. Jag är himla trött på de män som gör så. För allvarligt talat, hur roliga är egentligen Filip och Fredrik? På vilket sätt är Alex och Sigge så speciella? Kan det vara så att det kanske är främst de som också är lite "sköna killar " (översatt från snubbiska till svenska: snubbiga killar) som tycker om den här sortens program. De som liksom inte behöver bekymra sig om att passa in i normen, för de har alltid en självklar plats i det offentliga rummet. I och med att majoriteten av alla platser i det offentliga rummet är upptagna av sådana som liknar dem själva så behöver de inte heller lyssna på någon annans erfarenheter, utan de kan lätt fortsätta gå omkring och tro att hela världen är som dem.

Då har vi ju bara det problemet att mer än hälften av befolkningen inte är personer som passar in i normen. De behöver också få ta plats och få höra och se saker de kan relatera till. De som passar in i normen behöver få se saker de inte kan relatera till för att förstå att hela världen inte är som dem. Vad skulle vara en jättebra lösning på detta? Kanske att släppa in olika personer i det offentliga rummet? Att inte bara lämna humorn åt de "sköna killarna"? Jo, men det kanske skulle vara en bra lösning faktiskt.

Nej, jag skulle inte säga något om det här, fast så visade det sig att jag tydligen hade en hel massa att säga om det. Oops. Hur som helst, SVT, ge oss mer Full Patte.

2 kommentarer:

  1. Jag är tjej, nitton år gammal, feminist och älskar både Full patte och Alex & Sigges podcast. Varför skulle det ena utesluta det andra? Jag vet inte om du lyssnat på deras podcasts, men de är inte särskilt komiska utan snarare filosofiska. De har levt, och lever, så innehållsrika liv och blottar känslor som jag tror att alla kan relatera till oavsett könstillhörighet - svartsjuka, ångest, kärlek till sin familj, egoism, oro och funderingar. Att jag lyssnar på och älskar deras podcast konkurrerar inte alls med min kärlek till Full Patte på minsta sätt!

    SvaraRadera
  2. Självklart går det att tycka om båda två, men vi måste ändå problematisera att bara en viss sorts personer får ta plats i media. Även om de personerna ifråga pratar om saker som nästan alla borde kunna känna igen sig i så får vi inte glömma bort att de pratar utefter sitt eget perspektiv och att det är påverkat av saker som kön, klass, etnicitet och liknande. Nu vet inte jag mer om dig än det du skrev, men om du till exempel också är vit, medelklass och cisperson lär du ha lättare att kunna relatera än en person som inte är det. Att alla får känna sig representerade i media är jätteviktigt för att krossa normer. Därmed dock inte heller sagt att Full Patte lyckas med att representera alla, men om fler program som ifrågasätter normer på det sättet tas in lär vi vara en god bit på väg.

    SvaraRadera