onsdag 7 maj 2014

Mitt lettiska blod sjuder av patriotism

Eurovision är i full gång och som vanligt är jag rätt ointresserad...trodde jag. Det visade sig att Lettland skickar ett bidrag där texten handlar om Baker Street (eller okej, Baker Strret i London nämns, det handlar om Sherlock), enhörningar och att baka kakor. Jag är helsåld och känner mig stoltare än någonsin över att jag är fjärdedels lettländare. I och med att Sverige dessutom bara är allmänt pinsamma och skickar Sanna Nielsen som har varit med ungefär 100 gånger för mycket och tycker att "det är så tråkigt med konflikter" om krisen i Ukraina. Därför vägrar jag nu erkänna någon form av svenskt ursprung och tänker bara vara lettländare. Om det inte vore för att jag inte kan de språk som pratas mycket i Lettland (typ lettiska och ryska, men ryska är väldigt känsligt), utan bara kan språk som inte pratas i Lettland (det vill säga svenska och engelska) skulle jag vägra prata på annat sätt än som mina landsmän, men nu går ju det sådär.



Tyvärr så var det ju bara den grejen att Lettland åkte ut och Sverige gick vidare. Jag är sur och hoppas att Sverige kommer sist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar