söndag 25 maj 2014

Min mamma är bäst

Jag har världens bästa mamma. I och med att vi är en ganska stor syskonskara så är vi många som håller med om det, så det är liksom ingen mening att argumentera mot mig gällande det. Min mamma äger. Hon är även en väldigt klok person som har lyckats lära mig ett och annat genom åren. Lite fina livslektioner som jag tänkte dela med mig av, bara för att dela lite fin, moderlig klokhet.
  • Det är aldrig för sent att bestämma sig för att göra något annat av sitt liv. Även om du är medelålders och har flera barn går det att göra saker som att till exempel skola om sig till något annat yrke.
  • Konsten att leva ekonomiskt.
  • Det går jättebra att både vilja ha armband med rosa hjärtan och att vilja klättra i träd. Du måste inte välja det ena eller det andra.
  • Om någon slår dig och inget annat fungerar; slå tillbaka. Nog för att det inte är bra att slåss i onödan och sådär, men det är faktiskt väldigt viktigt att lära sig att stå upp för sig själv också. 
  • En måste inte alltid vara som alla andra. Converse, handväskor i jättefina, glada färger och att åka på Harry Potterboksläppsköande  utklädd till Snape går jättebra även när en är vuxen på riktigt.
  • Ha inte för bråttom med att bli kär och gifta dig och få barn och hela familjebildandet. Vänta tills du blir riktigt, riktigt kär istället. Sedan kanske den kärleken dröjer lite, men då får den göra det. Om du sedan skulle hamna i en dålig relation som du känner absolut inte går att rädda, ta dig ur den. 
  • Om det en gång råkar bli så att du och barnen äter godis till middag så kommer inte barnen glömma det, utan minnas det som en fantastisk händelse och nämnas det i ett mors dagsbloginlägg ungefär 13 år senare. (Okej, det kanske snarare var något jag just lärde henne)
  • Det är okej att bry sig väldigt mycket om ditt husdjur och att djuret är en oerhört närstående del av familjen. Det är okej att känna så även om du börjar bli vuxen eller rent av är supervuxen och gift och har barn och hela baletten. Att älska ett djur otroligt mycket är inget barnsligt eller en kärlek som inte ska tas på allvar, utan den är precis lika riktig som all annan kärlek. Dessutom är det självklart att vi lägger otroligt mycket pengar på en kattoperation som inte täckas av försäkringen, snarare än att avliva katten där och då. Djur är en del av familjen.
  • Att om mina bröder vill ha på sig nagellack så får de det precis lika gärna som jag och mina systrar.
  • Ett jättebra sätt att få barn att äta grönsaker är att ställa dem i en skål på bordet innan middagen är klar och lite låtsas som att hen inte borde gå och äta dem. Åtminstone om det är ett relativt busigt barn som tycker att det är lite kul att göra något hen inte får.
  • Ingen är bra på allt, men det hör inget. Gör ditt bästa i det du måste och gör istället bra ifrån dig i det du är riktigt bra på.
  • Även om det naturligtvis är bra att försöka hålla sams med sin släkt så måste en inte tolerera vad som helst bara för att en råkar ha lite likheter i DNA med personen ifråga. Säg ifrån, oavsett relation till personen.
  • Sarkasm och ironi är jättebra. Det går att använda mest hela tiden.
  • Politik handlar först och främst om vilken lösning som gör att alla i samhället kan leva drägligt och att resurserna kan fördelas så rättvist som möjligt, inte om vilken lösning som gynnar just mig allra mest. Tänk inte egoistiskt inom politik.
  • Nörderi har ingen ålder.
  • Oavsett vad jag skulle få för mig att hitta på så kommer jag alltid ha någon som älskar mig villkorslöst och som kommer göra sitt bästa för att finnas där och hjälpa till. Om jag bara fick föra vidare en sak till mina egna barn som jag fått från mamma vore det just den vetskapen, även om de antagligen inte heller skulle flrstå det förrän de vore ungefär vuxna och utflugna och hela baletten. (Dock lär jag föra vidare mer än en sak, för än lär jag inte få barn på några år, men jag har insett att jag redan håller på att bli som min mamma.)
Som sagt var,. min mamma äger. Här är hon (på väg till Hogwarts, för självklart gick även hon på Hogwarts, hur skulle hon annars vara så awesome?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar