onsdag 28 maj 2014

Europa tillhör oss alla



Kan vi prata lite om det här klippet, för det skrämmer mig. jag undrar allvarligt talat om det är så många som har fått så bristande historieundervisning. Kan de verkligen inte se likheterna mellan det som händer idag och hur det såg ut innan andra världskriget? Att nazisterna då ansåg att det fanns en folkgrupp som smutsade ner och förstörde i landet, att deras egna kultur behövde bevaras och att judarna skulle återvända dit de kom ifrån. Det är galet lätt att applicera det på hur det ser ut idag.

Nej, Europa tillhör inte oss. Det råkar vara så att vi bor i Europa och hade turen att födas här, men Europa tillhör fortfarande inte en viss folkgrupp. Vi är alla människor och jag undrar varför det är så svårt att förstå att vi alla måste hjälpa varandra? Säg att det blir krig till exempel (vilket jag nu på riktigt är rädd att detta slutar i), skulle inte vi också vilja ha någonstans att kunna fly då?

Det här spelet handlar om flyktingars situation och varje gång jag spelar det slutar det att jag gråter floder, men det ger åtminstone en liten, liten inblick. Snälla, sprid sådana saker. Läs Janne Tellers bok Om det blir krig i norden. Ni som har barn eller småsyskon eller kanske jobbar som lärare, prata med barnen om det här. Min och antagligen majoriteten av er läsares generation blir den generation som måste minnas vad de sa efter andra världskriget. Låt det aldrig hända igen.


1 kommentar:

  1. Alltså det fascinerar mig hur de på allvar tror att ett multikulturellt samhälle är något nytt. Sk "experiment". Ehm, newsflash liksom, det har alltid varit så? Därmed är våra språk så pass påverkade av varann etc etc.

    Man kan ju bli galen för mindre. Blir så ledsen i själen av deras brist på medmänsklighet. :(

    SvaraRadera