onsdag 21 maj 2014

Det handlar om dig av Sandra Beijer

(Okej, det är egentligen en ny dag, men jag har inte gått och lagt mig än, så det räknas inte)

Det handlar om dig är en kärlekshistoria mellan två ungdomar. Jag och Du. Deras namn nämns inte i boken och egentligen så beskrivs just de två inte så jättemycket. De är båda femton och börjar första året på gymnasiet. Jag går klädd i koftor, klänningar och kjolar, bor ensam med sin mamma och sina syskon och verkar vara en ganska vanlig tonårstjej. Du har rysk släkt i någon form, maskulina och exotiska drag och eftersom Jag är sådär superförälskad i honom så ses han ofta i ett väldigt romantiskt skimmer i boken. Boken utspelar sig under ungefär ett halvår, med början av att de möts under sommarlovet.


Jag älskar den här boken. Den beskriver väldigt fint hur det känns att vara femton och kär för första gången, samtidigt som det även går att känna igen sig i nu. Just att de båda huvudpersonerna lämnas väldigt öppna tycker jag är bra i det här fallet. Det är liksom öppet på et bra sätt, till exempel det här med att de inte har några namn och jag tror att det gör att en ännu mer relaterar till egna erfarenheter. Jag insåg det också att det i regel inte används så speciellt mycket pronomen och jag tror att det i alla fall för mig gör att jag i högre grad även relaterar det som står till saker som händer nu och inte när jag var 15-16 och trodde jag var straight. Bara att det inte står han hela tiden gör himla mycket där.

En annan sak jag älskar är att de faktiskt i en scen i boken pratar om att en borde vara tillsammans med någon en mår bra av. Det är så viktigt och tas tyvärr nästan aldrig upp i litteratur eller låtar eller filmer och serier. Allting handlar bara om hur ont kärlek gör och även om kärlek kan göra hur ont som helst så ska det liksom inte vara målet med det hela. Personen du blir tillsammans med ska inte vara någon som får dig att må så dåligt, utan någon som får dig att må bra och känna dig omtyckt för den du är. Det tas verkligen inte upp tillräckligt mycket i ungdomslitteratur och jag tror att den här framställningen av kärlek som något som bara är oerhört smärtsamt som hela tiden florerar i media gör att många har en lite sned syn på kärlek egentligen.

Stilistiskt älskar jag boken. Det är precis lagom för mig, väldigt fint skrivet, samtidigt som det går att följa någon form av tidsutveckling och en hela tiden kan känna att en hänger med. Den har inte riktigt kapitel, utan det är mer uppdelat i scener, lite som en film, men jag tycker inte att det gör något. Det flyter på bra ändå.

Kortfattat så älskar jag den här boken och jag skulle absolut rekommendera den för någon som vill läsa en vackert skriven kärlekshistoria. Dock tror jag att det är lite en bok som en antingen tycker väldigt mycket om eller som inte passar en alls, just för att den är lite speciell, i synnerhet med det här Jag och Du. Jag skulle rekommendera er att prova i alla fall, för som sagt, jag tycker den är fantastisk.

Denna recension är en del av detta projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar