söndag 13 april 2014

#Smalaförtrycker

Okej, så ni kanske har sett hashtaggen #smalaförtrycker på twitter? Om ni är som jag och följer massor av feminister antar jag att ni har det, det har nämligen debatterats ganska flitigt om den. Folk som håller med och meningsmotståndare, precis som vanligt. själv känner jag att det är väl precis som med alla andra normer. Män förtrycker kvinnor, vita förtrycker färgade, ci förtrycker icke-cis, heteros HBQ och så vidare. Smala förtrycker tjocka.

Det förtrycket tror jag i de flesta fall inte är något personerna gör med flit eller ens tänker på att de gör. Har du privilegiet att passa in i normen vet du inte riktigt hur det är att leva utan alla de fördelar det ger och du behöver inte heller tänka på något annat sätt än det som följer normen. Då säger en dumma saker, gör dumma saker och drar dumma slutsatser. Därmed inte sagt att det är okej. Vi behöver alla jobba på att inse våra egna privilegier och sätta oss in i hur det kan vara att leva utan dem.

Jag tänkte skriva något om smalhetsnormen, men insåg ganska snabbt att det är egentligen inte mitt ämne att skriva om. Även om framförallt klädindustrin tycker om att tala om för mig att jag är tjock så är jag egentligen inte det. Inte så tjock åtminstone. Jag har ytterst få gånger fått höra att jag borde äta en sallad istället för till exempel pizza, brukar inte få blickar på grund av min storlek och även om de kläder jag köper ofta hänger på avdelningen med namnet plus, more eller liknande så finns det åtminstone kläder i min storlek. Därför vore det bara fel om jag skulle ta tolkningsföreträde.

Istället tänker jag hänvisa er vidare till Lady Dahmers krönika . Jag tycker att den var jättebra och ni som inte har läst den redan borde gå och göra det bums.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar