tisdag 29 april 2014

Jag sjunger menskoppens lov

Nu är jag nog ca sist i världen eller åtminstone bland bloggande feminister att göra detta, men när min mens satte igång sist så traskade jag iväg till Apoteket Hjärtat som i alla fall här i Göteborg säljer menskoppar och som är mitt favoritapotek numera på grund av detta. 

Allmänt gällande menskoppar tror jag är det bästa att prova sig fram för hur en ska veta hur en ska göra. Sättet den skulle sättas in på enligt förpackningen jag köpte den i fungerade inte alls för mig, men när jag googlade såg jag att det finns en hel uppsjö av tekniker, så jag provade mig fram genom dem istället. Det går även att klippa av skaftet lite om den har ett sådant, vilket jag inte trodde skulle göra så stor skillnad som det gjorde. Från att skava och verka sitta lite fel till att sitta perfekt. Ingen kladdig binda eller någon tampong som får slemhinnorna att kännas som Sahara.

Jag är helfrälst på menskoppar nu. När piggen väl var borta så kände jag knappt ens att jag hade mens. Den bara sitter där inne och fångar upp och allt känns jättebra. Tyvärr är de ju ganska dyra, speciellt med tanke på att mensskydd borde få vara gratis, men i och med att det verkar som att de ska kunna hålla i upp till fem år är det ju lite av en engångskostnad.

Något jag däremot störde mig på var att lunette (märket jag köpte) hade skrivit något om att en ska lägga lite pappet i toaletten innan en tömmer för att det inte ska bli så smutsigt. Ursäkta, men det är en toalett. Kiss och bajs är inte rent det heller, mensblod är betydligt renare. Kan vi snälla släppa attityden att mens är så otroligt smutsigt och äckligt att det inte får hamna direkt i toaletten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar