tisdag 15 april 2014

Engångsligg av Josefin Palmgren

Engångligg handlar om Klementin som är tjugo år och praktiserar på en reklambyrå. Hon är en cynisk och impulsiv person som förutom att se ner lite på folk brukar roa sig med att gå ut och festa och hångla.



Längst bak i boken finns en intervju med författaren. I den har Palmgren sagt att hon har märkt att hon inte kan planera en bok. När jag läste det kände jag ungefär "Mmm, jag märkte det." Boken består allra mest av Klementins tankar och känslor och även om sådant i många fall kan vara bra och göra det intressant att läsa så blir det i denna bok väldigt, väldigt jobbigt. Det är jättesvårt att hålla ordning på hur mycket tid som går och någon värld utanför Klementins huvud tycks knappt existera. Den är skriven i jag-form, så det skulle kunna gå att tolka det som ett egocentriskt personlighetsdrag, men det gör den samtidigt väldigt jobbig att läsa. Det blir lite för mycket som att titta in i någons tankar, lösa tankar blandas med scener och det är svårt att reda ut och få ett större sammanhang.

Ett plus med boken är i alla fall att jag tycker att Palmgren skriver bra stilistiskt. Jag kan tänka mig att om hon skulle skriva noveller skulle jag tycka om dem, för det är egentligen inget större fel på Klementins tankar och de scener som finns med, det blir bara för mycket och alldeles för rörigt i bokform. Hon skriver liksom på ett sätt som jag bara tror funkar i ett lite kortare format. Josefin Palmgren kan jag nog rekommendera om hon skrivit något i ett kortare format, men boken Engångsligg var ingen höjdare.

Detta är en del av den här utmaningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar