måndag 28 april 2014

50 anledningar till att vara feminist

Nyligen gjorde Laci Green, en av mina favoritvloggare, en video med 50+ anledningar till att hon är feminist.

Jag blev inspirerad och även om det finns typ oändligt många anledningar till att vara feminist (och egentligen inte riktigt några att inte vara det) så tänker jag göra min egen lista med 50 anledningar.

  1. För att det är 2014 och Sverige som kallas världens mest jämställda land fortfarande inte har haft en kvinnlig statsminister.
  2. För att kvinnor alltid måste uppfylla skönhetsnormer på ett annat sätt än vad män måste.
  3. För att jag och mina tjejkompisar hela tiden, sedan vi var små, fått höra för att "flickor inte kan leka tre".
  4. För penetrationssexnormen.
  5. För att bröst aldrig kan få sluta sexualiseras, ens under saker som amning...
  6. ...och för att män samtidigt får flasha sina bröstvårtor hur mycket de vill utan att en enda bebis blir mättare.
  7. För att majoriteten av familjerna när jag sökte au pairfamilj bara ville ha tjejer.
  8. För att även om the Doctor i Doctor Who kan byta kön så har alla 12 Doctors hittills varit män.
  9. För att det platta brännbollsracket kallas Kärringracket.
  10. För att kvinnor jobbar gratis efter 15.50.
  11. För att jag inte helt vågar gå med bara, orakade ben, trots att jag egentligen inte riktigt vill raka dem.
  12. För att mina blivande arbetsgivare troligtvis kommer bry sig mer om ifall jag planerar att skaffa barn och därmed vara föräldraledig än ifall mina manliga kollegor tänker göra det.
  13. För att lärarna på lågstadiet sa "men de är ju bara kära i er" när killarna pussade tjejerna mot deras vilja...
  14. ...och för att samma argument kunde bortförklara när de drog i håret och var elaka på mellanstadiet.
  15. För att det ovan kallas normalisering av mäns våld på kvinnor och är med andra ord inte något som bara sjuka individer sysslar med, utan något som lärs ut som okej i skolan.
  16. För att vi inte har något riktigt feministiskt parti i riksdagen.
  17. För uttryck som "don't be a pussy".
  18. För att uttrycket "en riktig kvinna" finns och stänger ute kvinnor som inte passar in i normen.
  19. För att försvinnande 25 av 700 våldtäkter som sker varje vecka överhuvudtaget går till åtal och bara 4 får en fällande dom. Där också medräknat att bara 120 av den överhuvudtaget anmäls.
  20. För Madonna/hora-komplexet.
  21.  För att det ses som att män nedgraderar sig själva om de beter sig på ett sätt som anses vara kvinnligt
  22. För att slutmålet för kvinnor i filmer så ofta måste vara att hitta Mr Right.
  23. För att jag sedan jag var liten fått lära mig att vara rädd för att bli våldtagen om jag går ute ensam sent.
  24. För att det finns fler VDs som heter Johan än vad det finns kvinnor som är VD.
  25. För alla de tjejer som skambeläggs för att det finns bilder där de har lite eller inga kläder på sig på internet.
  26. För att ridsport, som är väldigt kvinnodominerat, ses som gullegull med hästar och inte som en sport.
  27. För att jag fick lära mig i skolan att det skulle göra ont att förlora oskulden (för det skulle naturligtvis vara genom penetrationssex).
  28. För Taylor Swift och Miley Cyrus som båda stämplas som slampor.
  29. För sexistiska skämt på alla icke-cismäns bekostnad.
  30. För att alla ickemän som inte är cis, vita, smala och heterosexuella ses som en manlig sexuell fetisch.
  31. För att så få filmer klarar bechdel-testet.
  32. För att även om homosexualitet blir mer och mer accepterat kan få personer räkna upp lika många homosexuella kvinnor som män som får ta plats i media.
  33. För att låtar som Blurred Lines av Robin Thicke spelas på radio.
  34. För att långa kvinnor får höra att de inte kan få i klackar eftersom de då blir längre än männen.
  35. För att en kvinnas rätt till sin egen kropp inte är självklar.
  36. För vita, kränkta cis-män.
  37. För att mina två yngsta bröder slutade tycka om rosa när de i dagis och i skolan fick lära sig att det var en "tjejfärg".
  38. För att Sveriges egen guldgosse Zlatan kan avfärda damfotbollen helt utan att hela Sveriges befolkning med sportjournalister i spetsen slår bakut.
  39. För att traditionellt kvinnliga yrken överlag har lägre lön än traditionellt manliga.
  40. För att det blir en stor grej i media om en kvinna valt att inte raka sig.
  41. För att killar tagit sig friheten att kalla mig boobies eller D-kupan bara för att jag har stora bröst som de tyckte var okej att sexualisera.
  42. För argumentet "men hora är ju ett yrke" som används när någon varit allmänt oskön och kallat någon för hora.
  43. För att tjejer som älskar ett pojkband ses som fjantiga, medan killar som älskar ett fotbollslag inte gör det.
  44. För att det finns manliga p-piller, men som det inte anses finnas en marknad för.
  45. För att min killkompis tyckte att det var pinsamt att jag var starka än honom när han knappt tränade alls och jag idrottade och höll på med styrkekrävande stallarbete varje dag.
  46. För att vi fortfarande inte har en vettig samtyckeslag.
  47. För att av nio partiledare/språkrör hos riksdagspartierna är bara två av dem kvinnor.
  48. För att min absoluta favoritförfattare började ge ut sina böcker under JK Rowling istället för Joanne Rowling eftersom det troddes att pojkar inte skulle vilja läsa boken om de visste att den var skriven av en kvinna.
  49. För att band med bara kvinnor i reduceras till "tjejband".
  50. För att det överhuvudtaget är möjligt att skriva den här listan och fortfarande ha exempel kvar.
Nu är det här bara 50 anledningar. Det finns många fler och i och med att vi alla har olika perspektiv på saker och ting tror jag att vi alla skriver lite olika saker. Därför, alla ni apbra feminister som har egna bloggar som dessutom läser min, skriv gärna egna listor. Det behöver inte vara 50 saker om ni inte känner er så ambitiösa, men i alla fall jag skulle tycka att det vore spännande att läsa någon annans lista. Dessutom, världen behöver att alla argument för feminism vädras, för det finns galet många.

1 kommentar:

  1. Gud vad bra. Det här ska jag också göra, lätt. Håll utkik ;)

    SvaraRadera