tisdag 25 mars 2014

Looking for Alaska av John Green

Miles Halter, en tonårskille som är har dille på att lära sig folks sista ord, vill ha en mening med sitt liv och leta efter "the great perhaps.". Han bestämmer sig för att lämna den tråkiga och vardagliga värld han har hemma och börja på internatskolan Culver Creek, som är allt annat än vad han upplevt tidigare. Han får smeknamnet Pudge och blir snabbt vän med skolans gäng av udda fåglar. I det gänget finns Alaska Young och även om hon redan har en pojkvän kan Pudge inte låta bli att fascineras enormt av henne och drömma om att hon trots allt skulle kunna bli hans. Efter mötet med henne blir ingenting det samma, speciellt inte efter en händelse som änder upp och ner på hela tillvaron och får Miles att fundera ännu mer på the great perhaps och livets mening.


Jag hade höga förväntningar på den här boken och tyvärr levde den inte upp till dem. Inte det att den är dålig, men jag hade hört så enormt mycket bra om den och i och med att det är samma författare som till The Fault in Our Stars (som är ett hallelujahmoment bokmässigt) så hade jag väntat mig att den skulle vara fantastisk. Det var den inte. Den var bra, rätt och slätt, men ingen favorit och jag är osäker på om jag kommer läsa om den.

Något jag störde mig ganska mycket på var de tre strösta karaktärerna, Pudge, the Colonel och Alaska. Alaska som person hade nog egentligen kunnat vara rätt okej, om boken varit ur någon annans perspektiv, men Pudge ser på henne på ett sätt som mer eller mindre gör henne till en maniac pixie dream girl. Jag tror att hon som karaktär egentligen är mer än så, men han är väldigt självisk i sin relation till henne och det är ett drag hos honom som får mig att ogilla honom väldigt starkt. The Colonel är lite likadan i sin relation till andra människor och jag blir väldigt irriterad på hur båda de behandlar personer i sin omgivning och framförallt hur de ser på tjejerna. Jag tror att om inte Pudge och the Colonel hade varit så jobbiga hade jag nog kunnat tycka bättre om boken. Handlingen är nämligen bra, det är framförallt karaktärrerna som blir jobbiga och väldigt överdrivna i många fall.

Språket älskar jag. John Green har ett väldigt fint sätt att skriva och jag älskar hur levande han gör det.  Det är egentligen det som är bokens styrka och något jag tycker att han har tagit med sig, om jag jämflr med hur The Fault in Our Stars, som är hans senaste bok, är skriven.

Kortfattat skulle jag säga att det är en hyfsat bra bok och den är värd att läsa, även om jag inte prisar den som många andra gör. Den stora tvärvändningen i händelserna som kommer mitt i lyfter hela boken och efter det är handlingen väldigt bra. Det jag önskar framförallt hade nog varit samma handling, men med bättre och trovärdigare karaktärer och då även karaktärer som inte fått mig väldigt irriterad. För tillfället så känns första delen mest som uppfyllandet av en nördig tonårspojkes dröm. För er som vill läsa John Green skulle jag inte rekommendera er att börja med denna och bygga ert omdöme på hur den är, för det är hans debutroman och han har blivit väldigt mycket bättre sedan dess.

Looking for Alaska är en del av detta projekt.

2 kommentarer:

  1. Har du läst "Paper towns" (Pappersstäder)? Frågade efter den i bokhandeln, men de hade den inte hemma och det slutade med att jag köpte något helt annat. Hur som helst, gillade också "The fault..." och hade hoppas att alla skulle vara lika bra :(

    SvaraRadera
  2. Fantastiska citatbara meningar på var och varannan sida men that's about it

    SvaraRadera