måndag 10 mars 2014

Den där ekonomiska biten

Det här med studentekonomi eller bara överhuvudtaget det här med ekonomi när du precis har flyttat hemifrån. I alla fall jag har mer pengar än vad jag någonsin haft, men helt plötsligt så ska de pengarna räcka till saker. Riktiga, viktiga saker. Till exempel att betala hyra, mat och internet (Japp, jag likställde just internet med hyra och mat). Det är nästan läskigt, att det är något jag själv måste ta ansvar för nu.

Sedan har vi det roliga faktumet att jag är student. Med andra lever jag på mindre än vad en får av de flesta minimilöner och borde egentligen lägga ner den tiden jag eventuellt lägger ner på att oroa mig övet pengar på att oroa mig över mina studier. Det mest önskvärda vore kanske att jag hyrde in en ekonomikonsult som sköter den ekonomiska biten åt mig medan jag hänger över böcker och blir smartare och smartare varje dag, men tyvärr skulle ekonomikonsulten inte ens ha ekonomiskt svängrum nog att planera in sin egen lön i budgeten. Den är med andra ord ganska tight.

Trots det tror jag ändå att jag har lyckats hyfsat med det där med studentekonomi. Jag festar inte speciellt mycket, jag äter inte jättedyrt och mitt boende är inte galet dyrt. Mycket tror jag beror på att jag hyr ett rum i andra hand och att jag dessutom inte ens egentligen bor i Göteborg, utan i Partille. Det blir billigare då, samtidigt som jag å andra sidan har dyrare resor in. Det rekommenderar jag dock till er andra som ska börja studera på annan ort och flyttar hemifrån, det kan faktiskt vara värt att bo lite längre utanför om det är en större stad som har vettiga förbindelser in och som inte kostar alltför mycket. Jag kommer från ytterdörren in till centrala Göteborg på lite mindre än en halvtimme, inte mycket längre än vad det tog att åka ner på stan i Eskilstuna.

Mat som sagt är också rätt smart att försöka köpa billigt. Lär dig att gilla nudlar och pasta och att äta samma sak varje dag i en period bara för att det är billigt i närmaste mataffären. Slå slag i saken och bli vegetarian, för kött är mycket dyrare än många vegetariska rätter. När du väl är vegetarian, så ät inte bara t.ex. quorn istället, för det är mycket dyrare än att laga rätter med bönor, linser och olika grönsaker. Lev bara på den billiga choklad som kostar tio kronor.

Så ja, Så kan en överleva som student. Att dra ner på alkohol tjänar en också rätt mycket på. Bara som ett tips, för det är faktiskt jättedyrt. Mer te åt folket.

1 kommentar:

  1. Jag favoritmarkerar detta inlägget, det känns som att det kommer att bli användbart för mig. Tackar så mycket!

    SvaraRadera