måndag 10 mars 2014

Blondinbellas nanny

Jag hamnade av en slump på Blondinbellas blogg och såg att hon bestämt sig för att skaffa nanny ett par timmar i veckan till sin son. Tryckte upp kommentarsfältet och läste. Ursäkta, men vad är det med folk egentligen? Jag är sällan speciellt förtjust i Isabella Löwengrips åsikter, i det här fallet inte i de hon har angående RUT-avdrag, men tro inte då att det är RUT-avdrag folk diskuterar. Nej, då skriver de istället saker som "Skaffar man barn ska man se till att ha tid för dem" och "Ska du lämna bort din son till en vilt främmande människa, så gör väl inte en bra mamma".



Ursäkta, men jag verkar ha missat transporteringen tillbaka till 50-talet. Det här med barnomsorg är ganska utbrett begrepp i Sverige, dock oftast i form av förskolor, men likväl där känner föräldrarna oftast inte personalen när barnen börjar. Att förskolor, dagmammor, nannys och liknande arrangemang finns är en av de saker som gjort att kvinnor kan vara ute i yrkeslivet på ett sätt de inte alls kunde förr.

Denna mentalitet att det är okej att kritisera en kvinna från stunden hon blir gravid stör mig något så enormt. Helt plötsligt är hennes graviditet och hur barnets föräldrar väljer att deras barn ska uppfostras en allmän angelägenhet. Snälla någon, låt de sköta sitt ifred. Folk måste inte alltid kommentera och vara förstå sig påare. Det är en sådan dum mentalitet.

Två intressanta saker jag tänker på:
1. Knappt någon tar upp vad hon hon uppenbarligen tycker om RUT-avdraget, vilket jag tycker känns som en betydligt mer vettig sak att kritisera i och med att det är något som påverkar oss alla. Det gör inte Isabella Löwengrips och Odd Spångbergs föräldraskap som vi ändå inte har alla detaljer kring.
2. Är det någon som säger något till Odd om det här? Varför är det Isabella som får ta all kritik? Känns ju som en vettig och fräsch kvinnosyn,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar