måndag 24 februari 2014

Till Kristna Värdepartiet

Ni vet Kristna Värdepartiet? Det där partiet som blivit mest kända för att vara emot abort. Ett parti som säger sig själva stå för kristna värderingar. Jag blir alltid lika ledsen när jag hör det. Saken är den att jag själv är kristen. Kristen som i att jag ber dagligen, tror att Gud finns och att Jesus är Guds son och hela den baletten.

Hur som helst, jag råkade hamna på Kristna Värdepartiets hemsida idag och satte mig och läste igenom deras partiprogram. Som vanligt i dessa sammanhang kommer alltid det där om HBTQ-personer och jag blir alltid upprörd. Inte bara arg, utan ledsen över att det uppenbarligen finns personer som tycker att jag borde backa tillbaka in i den garderob jag så graciöst snubblade ut ur för ungefär två år sedan. Att det kanske finns folk jag träffat under min frikyrkliga uppväxt och tyckt och fortfarande tycker om som egentligen håller med om det.

På deras hemsida står det så här:
 Familjens värde och vikt innebär vidare att vi
  • motsätter oss allt statligt stöd till propaganda som riktar sig till ungdomar och som likställer den homosexuella livsstilen med det heterosexuella äktenskapet
  • motsätter oss statligt stöd till en sex- och samlevnadsundervisning som inte betonar äktenskapet och den relationella sidan av samlivet

På en annan sida står det så här:
 Vi kommer bland annat jobba för att:
  • skydda våra minsta medborgare genom göra aborter olagliga

Ursäkta Kristna Värdepartiet, men får jag fråga en sak? Folkhälsoinstitutet kom år 2009 med en rapport som berättade att självmordsförsöksstatistiken bland 16-29-åringar låg på 11% hos homo och bisexuella män jämfört med 3% hos heterosexuella och 27% hos homo och bisexuella kvinnor jämfört med 8%  hos heterosexuella. Siffror på de som försökt var ännu högre, 42 och 47%, jämfört med 12 och 20. Då ska det också nämnas att mörkertalet i detta är stort, för det finns fler läggningar och kön än så, som inte alls finns representerade i denna undersökning.

Denna rapport har ett par år på nacken, men att HBTQ-personer mår sämre överlag är ett faktum. Min fråga till er, Kristna Värdepartiet, är nu; vad gör ni för att skydda dessa medborgare, när de vuxit upp och inte är de allra minsta längre? Hur kommer det sig att ni uppenbarligen slutar värna om vissa medborgare, bara för att de blivit kära i någon som ni anser är fel? Varför vill ni att vi i ännu större utsträckning ska stängas ute från samhället och inte få ha samma rättigheter som alla andra?

Jag kan säga er en sak och det är att det är inte lätt att vara ung och ha en avvikande sexualitet idag. Att vara den som är en av "de andra" i sexualundervisningen. Där vill ni då att vi inte ska få finnas alls? Att samkönat sex ska bli ännu mer av ett mysterium än vad det redan är och att det i större utsträckning ska betraktas som farligt eller äckligt? Det ska alltså inte få finnas någon i varken skolan, på ungdomsmottagningen eller om personen i fråga hamnar hos BUP som ska få säga att det är okej? Att det inte är konstigt eller onaturligt eller egentligen ens speciellt ovanligt?

När vi blir kära så ska vi alltså inte få gifta oss och få alla de förmåner som det faktiskt innebär att vara gift jämfört med att vara sambo i dagens samhälle? Vi ska alltså inte heller kunna få barn och bilda familj, även om det är något HBTQ-personer vill göra i lika stor utsträckning som heterosexuella. Vi ska helst inte synas eller höras, även om detta uppenbarligen är en källa till att många redan nu mår dåligt?

Kristna Värdepartiet, ni känns som en sådan bluff. För det första har ni helt fått Bibelns kärleksbudskap om bakfoten och för det andra så tycker jag inte att det är att värna om medborgare om personer förvägras rättigheter eller osynliggörs för sin sexuella läggning. Det är så långt ifrån Bibelns kärleksbudskap det går att komma och jag undrar på allvar vad det är ni håller på med egentligen. Varför är embryon viktigare än de som redan är samhällsmedborgare?

Ärligt talat har jag gråtit massor när jag har skrivit det här, för jag blir verkligen ledsen över vad det är ni säger. Så pass att Vitalia har fått trösta lite och skicka gifs och den gifen tänkte jag skicka vidare till alla andra kristna HBTQ-personer. HBTQ-personer överhuvudtaget, men speciellt till er andra som också är kristna. Ni vet precis som jag hur jobbigt det är att ha personer inom samma religion som inte tycker att vi ska få finnas.

9 kommentarer:

  1. Var finns budskapet Älska din nästa såsom dig själv? Att förvägra en specifik målgrupp vårdinsatser, hjälp och stöd vid ohälsa är frågan om inte det strider mot de mänskliga rättigheterna och barnkonventionen? Om detta parti skulle få möjlighet att påverka Sveriges lagar skulle läroplanen behöva skrivas om, mottagningar som bup, ungdomsmottagningen, mödravårdscentralen, sesammottagningar och barnavårdcentraler bli utan ekonomiskt stöd. Som kristen är det beklämmande att läsa att man vill dra in, tom förbjuda stöd som kan vara behjälplig för en människa som mår mycket dåligt. Det är inget parti som jag någonsin kommer att sympatisera med, det vore i mina ögon rent okristet då budskapet om kärleken till din nästa är så stark i Bibeln. Precis som den barmhärtiga samariten fanns till för den sårade vid vägkanten så ska vi och vårt samhälle finnas till när människor söker hjälp av olika slag inte minst de som är självmordsbenägna. Stå på dig min älskade dotter, du är lika värdefull och har samma rätt till bra vård oavsett vilken sexuell läggning du än har! Bra att du skriver om saker som du ser är fel i vårt samhälle och som berör.

    SvaraRadera
  2. Kan tänka mig hur jäkla hemskt det måste vara. Det finns redan tillräckligt många hatiska människor som inte förstår, religionen tycker jag ska få vara en fristad från allt det. Sedan kan jag inte direkt uttala mig eftersom jag inte är religiös, men som ett förslag till Kristna Värdepartiet.

    SvaraRadera
  3. Bibeln (Rom 1:18-32) säger: "18 Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. 19 Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem. 20 Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt.

    21 Fastän de kände till Gud, prisade de honom inte som Gud eller tackade honom, utan förblindades av sina falska föreställningar, så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan. 22 De påstod att de var visa, men de blev dårar. 23 De bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. 24 Därför utlämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar. 25 De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för Skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen.

    26 Därför utlämnade Gud dem till skamliga lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det onaturliga. 27 På samma sätt övergav männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män bedrev otukt med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse. 28 Och eftersom de inte ansåg det vara något värt att ha kunskap om Gud, utlämnade Gud dem åt ett ovärdigt sinnelag, så att de gjorde sådant som är mot naturen. 29 De har blivit uppfyllda av allt slags orättfärdighet, ondska, girighet och elakhet, de är fulla av avund, mordlust, stridslystnad, svek och illvilja. 30 De skvallrar och förtalar, de hatar Gud och brukar våld. De skrävlar och skryter och tänker ut allt ont. De lyder inte sina föräldrar, 31 är oförståndiga och trolösa, kärlekslösa och hjärtlösa. 32 Sådant gör de, fastän de mycket väl känner till Guds rättvisa dom, att de som handlar så är värda döden. Ja, de samtycker också till att andra gör det.".

    Vill någon kalla sig kristen, kan man inte strunta i vad Guds eget Ord, Bibeln säger om någonting.

    SvaraRadera
  4. Anonym, tycker det är lite intressant vilken del av Bibeln du väljer att lyssna till. Här är några andra Bibel-verser som du kanske bör kika på:
    (verser ur Bibel 2000-översättningen)

    3. Mos 19:18
    Du skall inte ta hämnd och inte hysa vrede mot någon i ditt folk, utan du skall älska din nästa som dig själv. Jag är Herren.

    Rom 13:9-10
    Buden Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte dräpa, Du skall inte stjäla, Du skall inte ha begär och alla andra bud sammanfattas ju i ordet: Du skall älska din nästa som dig själv. Kärleken vållar inte din nästa något ont. Kärleken är alltså lagen i dess fullhet.

    Gal 5:14-15
    Hela lagen sammanfattas i detta enda bud: Du skall älska din nästa som dig själv. Men om ni biter och sliter i varandra är det fara värt att ni gör slut på varandra.

    Alla ovanstående verser poängterar väldigt mycket att det viktigaste av allt är kärleken till din medmänniska. Detta, om något, borde vara vad Kristna Värdepartiet tar till sig. Värna om alla människor, ta hand om alla människor, inte bara de som gör precis som du tycker att de ska göra.

    Matt 5:43-47
    Ni har hört att det blev sagt: Du skall älska din nästa och hata din fiende. Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; då blir ni er himmelske faders söner. Ty han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga. Om ni älskar dem som älskar er, skall ni då ha lön för det? Gör inte tullindrivarna likadant? Och om ni hälsar vänligt på era bröder och bara på dem, gör ni då något märkvärdigt? Gör inte hedningarna likadant?

    Alltså, om du nu ser på alla LGBTQ-människor som fiender (trots att de ofta, som Rebbi här, inte alls förföljer dig och din grupp lika hårt som du förföljer henne) så säger Bibeln ändå att du ska vara vänlig mot dem och älska dem.

    Joh. 8:7b
    ”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne.”

    Jak 2:8-10
    Om ni uppfyller lagens kungsbud, det som enligt skriften lyder: Du skall älska din nästa som dig själv, då gör ni rätt. Men om ni gör skillnad på människor begår ni synd, och lagen stämplar er som överträdare. Den som håller hela lagen men överträder ett enda bud har brutit mot dem alla.

    Enligt Bibeln är vi alla syndare. Detta inkluderar dig, Anonym. Ska vi därför ta ifrån dig dina mänskliga rättigheter, eftersom du inte uppfyller alla bud? Ska vi utesluta alla kvinnor som gjort hål i öronen, eller alla ungdomar med tatueringar på sin kropp från kyrkorna?

    Du må argumentera för att Bibeln beskriver homosexualitet som något "avskyvärt" (3 Mos 18:22), men samma bok beskriver även "alla vattendjur som saknar fenor och fjäll" (kräftor, musslor, etc) (3 Mos 11:12), allehanda fåglar och insekter (3 Mos 11:13-23), och mycket mer. Är nästa steg då att göra kräftskivor olagliga?

    Alla som klassar sig som kristna väljer delar av Bibeln att tro på, inklusive du. Ska vi börja sälja våra döttrar till att bli slavar, eller räcker det med att vi stenar barn som varit lite uppkäftiga mot sina föräldrar, eller de som jobbar helg? Om Bibelns definition av äktenskap nu är så helig, ska vi införa polygami, så att varje man kan ta sig valfritt antal hustrur och bihustrur?

    Om vi nu ändå väljer delar av Bibeln att tro på, varför väljer du att ignorera de goda bitarna, som talar om Guds kärlek till alla, och din kärlek för din medmänniska, och bara lyssna på de delar som fördömer ditt eller datt? Varför inte välja att lyssna på de delar som ber dig att behandla din nästa som du själv vill bli behandlad? Nog vill du bli behandlad med respekt och kärlek, nog vill du ha rättigheten att gifta dig med den du älskar, och fostra barn tillsammans med dem? Homosexualitet skadar ingen, vilket däremot din attityd mot homosexuella gör. Så snälla Anonym, välj kärlekens väg istället för hatets. Och snälla Anonym, sluta att påstå att du är den enda som kan definera vad kristendom är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gud älskar syndare men hatar synd. Gud älskar även varje homsexuell människa men kan inte acceptera den homosexuella livstilen. Gud vill frälsa varje människa, även varje homosexuell människa men frälsningen förutsätter att man omvänder sig från sina synder. Om någon har levt homosexuellt, måste man be förlåtelse från Gud på grund av den homosexuella livstilen samt lämna den homosexuella livstilen. Gud har lovat att ge kraft att komma ur synden när någon vill göra det och Han är trofast, se på 1. Kor. 10:13 : "Ingen annan frestelse har drabbat er än vad människor får möta. Gud är trofast, han skall inte tillåta att ni frestas över er förmåga, utan när frestelsen kommer, skall han också bereda en utväg, så att ni kan härda ut."

      Jag förmedlade bara vad Guds Ord säger. Om någon betraktar det som hat, är det dennes val. Vi kan i alla fall inte ändra Guds lagar. Guds kärlek betyder aldrig att man har rätt att synda. Man måste alltid ta hela Bibeln som Guds Ord. Man kan inte välja vissa delar av Bibeln och förkasta de delar man ogillar.

      Radera
    2. Vi måste ändå kunna se bibeln för vad det är. Bibeln är inte skriven av Gud personligen. Bibeln är skriven av personer som fått Guds ord till sig och tolkat det därefter. Dessutom är det mycket gamla texter som översatts många gånger och därför kan detaljer ha försvunnit, formuleringar ändrats och så vidare. Därför går det inte säga att Bibeln bokstavligen är Guds ord rakt av, även om Guds ord finns där i. Därför ser jag det som att Bibelns budskap i stort är betydligt mer eftersträvansvärt än att plocka ut enskilda bibelord. Det du för tillfället gör är att säga emot hela det kärleksbudskapet med enskilda bibelord. Kärlek i en samkönad kärleksrelation är också kärlek och störst av allt är kärleken.

      Radera
    3. Och vem bestämmer i så fall vilka verser som är Guds Ord och vilka verser som är bara mänskliga ord? Personligt tror jag att hela Bibeln är Guds Ord, inspirerad av den Helige Anden.

      Radera
  5. Läste du det jag precis skrev överst? Som sagt var så får en se till det stora budskapet i alla böcker och i bibeln i sig. Det går inte att plocka enskilda verser ur kontext, lika lite som det går att göra det i något annat sammanhang. Det är klart att det inte går att avgöra att "de här verserna är ordagrant Guds ord och de här verserna är inte det", utan det är hela tiden att själv tolka, värdera och avgöra, se vad som är återkommande och vad som på så vis verkar viktigt. Själv så värderar ju du också antagligen vissa saker högre. Talar du till exempel, som Gaya nämnde, lika mycket för att kräftskivor ska förbjudas? Har du slutat äta griskött? Förespråkar du att en man ska få ha flera fruar? Allt det står nämligen också i bibeln och det är något som idag är ganska allmänt accepterat, även bland kristna, att det var på grund av tiden och mijlön då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ”Läste du det jag precis skrev överst? Som sagt var så får en se till det stora budskapet i alla böcker och i bibeln i sig. Det går inte att plocka enskilda verser ur kontext, lika lite som det går att göra det i något annat sammanhang. Det är klart att det inte går att avgöra att "de här verserna är ordagrant Guds ord och de här verserna är inte det", utan det är hela tiden att själv tolka, värdera och avgöra, se vad som är återkommande och vad som på så vis verkar viktigt. Själv så värderar ju du också antagligen vissa saker högre.”

      Om man tänker på det ovanstående sättet, blir det lätt lika många tolkningar om Bibeln som det finns människor. Det blir olika budskap beroende av vilka saker man värderar högre. Hur kan du vara säker på att just din tolkning är den enda rätta? Du tolkar Guds kärleksbudskap så att samkönad kärlek också är kärlek och således ok i Guds ögon trots att en del bibelverser tydligt säger det motsatta. Jag håller med om att Gud är kärlek men samtidigt är Han också helig och kan inte acceptera synd. Jag tycker att Bibeln är väldigt tydlig i att den enda form av sex som är ok i Guds ögon, är heterosexuell sex mellan man och kvinna när det sker inom ett äktenskap. Detta är Guds plan redan från början.

      Jag vet inte var du står i abortfrågan men åtminstone jag tycker att ett ofött barn också är min nästa och att ”Kärleken vållar inte din nästa något ont.” således borde tillämpas även i ett ofött barn. Utifrån detta tycker jag att Kristna Värdepartiet har rätt vad gäller abort. Jag tycker att det är skönt att det äntligen finns ett parti i Sverige som vill på riktigt försvara de oföddas rätt till liv.

      ”Talar du till exempel, som Gaya nämnde, lika mycket för att kräftskivor ska förbjudas? Har du slutat äta griskött?”

      Jag har slutat att äta griskött fast anledningen till detta är att jag inte tror att griskött är bra för hälsan. Under det Gamla Förbundet var vissa djur orena och man fick inte äta dem. Men Jesus sade till sina lärjungar i Mark. 7: 18-19 : ””Inser ni inte att det som utifrån går in i människan inte kan göra henne oren, eftersom det inte går in i hennes hjärta utan ner i magen och ut på avträdet?" Därmed förklarade han all mat för ren.”

      ”Talar du att en man ska få ha flera fruar? Allt det står nämligen också i bibeln och det är något som idag är ganska allmänt accepterat, även bland kristna, att det var på grund av tiden och mijlön då.”

      Nej, jag talar inte att en man ska få ha flera fruar. Det stämmer att i det Gamla Testamentet hade även många rättfärdiga personer många fruar men så som jag har uppfattat, var det inte så i början. Enligt 1. Tim 3:2 ” En församlingsledare skall vara oklanderlig, en enda kvinnas man, nykter, förståndig, aktad, gästfri och en god lärare.”. Om Gud kräver att församlingsledarna, som skall vara föredomar för de andra, har endast en fru, innebär detta att Gud anser att det är bäst att varje man har bara en fru.

      Som en avslutning vill jag konstatera att som jag skrev redan tidigare, tror jag personligt att hela Bibeln är Guds Ord, inspirerad av den Helige Anden. Jag tror inte på liberalteologin och upplever inte en diskussion utifrån den liberalteologiska bibelsynen som meningsfull för min del.

      Radera