lördag 15 februari 2014

Ellen Page är lesbisk

Ni vet när en av ens favoritskådespelare håller ett otroligt fint och awesome tal så att en börjar gråta och dessutom i det talet kommer ut som lesbisk?



Typ så här:





Jag har tyckt om Ellen Page ända sedan jag såg Juno första gången, vilket borde ha varit 2007 eller 2008. Min beundran för henne har vuxit med det här talet. Inte bara för att jag någonstans fortfarande blir glad över att höra om att någon mer är homosexuell, att återigen få bekräftat att även om majoriteten av alla jag känner och känner till är straighta så finns det någon som jag, utan också för att hon är en av de modiga som vågar komma ut med det.



För modigt är det. Jag har hört folk säga "men nu är så många öppna med det, så det är inte lika farligt längre" och nej, det stämmer säkert att en HBTQ-person i de flesta fall bemöts bättre idag än vad vi gjorde för 30 år sedan, men det kräver fortfarande modet att våga stå upp och erkänna för dig själv och alla andra att du går emot normen. Det är inte så lätt som det kan låta. Du vet inte hur svårt det är innan du provat det själv och egentligen så kan du inte riktigt veta hur svårt det är för någon annan heller, för vi har alla olika bakgrunder och förutsättningar, olika personer omkring oss som kommer hantera detta på olika sätt.



Att mer offentliga personer som henne kommer ut tror jag är viktigt. Framförallt så blir det viktigt för många HBTQ-personer som ser upp till dem och beundrar dem, för det är så lätt att känna sig så ensam. Heteronormen syns och finns överallt och då är det lätt att känna att det är det enda som finns. Så är det inte och det är därför jag tror att vi måste våga försöka vara modiga och öppna med att vi överhuvudtaget finns. Att vi har samma rätt att vara öppna med vilka vi egentligen är, bli kära, ha förhållanden, ett familjeliv, hela den baletten som heteropersoner.



Så välkommen ut Ellen och framförallt, tack för att du gör det här. Tack för att du också kan visa att homosexuella kvinnor inte bara är den klassiska stereotyp som dyker upp så ofta, utan även kan vara den där söta tjejen från Juno.

1 kommentar:

  1. Så fint, så modigt, så viktigt!

    och tack för din fina kommentar! skönt att det finns andra som också njuter av sitt eget sällskap och på det bästa sättet: med te och film och annat fint! så mycket bättre att må bra när man är själv än att känna sig ensam i sällskap av andra. kram!

    SvaraRadera