onsdag 5 februari 2014

Det "äckliga" med lite hår

Det här hände idag: Jag hittade denna video på facebook och blev upprörd.




Ursäkta, men vad är detta ens? Varför sitter Gilette och gör sådana här videos som riktar sig till unga tjejer och som nästan bokstavligen säger "Du kan inte vara nöjd med dig själv om du inte tar bort ditt kroppshår, de enda alternativ du har är att raka, vaxa eller använda hårborttagningsmedel".  Vart är denna värld på väg? Jag vet knappt ens var jag ska börja för att det känns så fel. Hela denna norm att tjejer när de kommer upp i tonåren MÅSTE göra på ett visst sätt. Det känns så gammalt och unket. Ta bara den stormen som blivit kring Nour i melodifestivalen som också är en sådan sak som jag inte ens orkar med att kommentera längre för att det händer så ofta. Tjej väljer att inte raka bort kroppsbehöring och någon ropar "öööh, äckligt" och ser det som sin och hela världens angelägenhet, när det inte borde vara det.



Tänk om samhället skulle vara skapat så att det bara kunde vara okej för var och en att bestämma själva hur de ville göra med sitt utseende. Färga ögonbrynen blåa, låta kroppshåret växa sig till skogar, bära massor av smink, ha kort kjol, ha på sig valfria religiösa kläder och symboler. Om vi bara kunde säga "Nej, men du ser ut som du gör och så ser jag ut som jag gör och så kan vi äta glass och titta på film ihop."


1 kommentar:

  1. Asså blöö jag kollade på första minuten av klippet och bara nej, pallar inte. Hur orkar folk liksom bry sig? Raka aldrig, raka ibland, raka alltid, raka hälften, raka ingenting. Whatever? Jag blev bara asglad när jag såg Nours orakade armhåla bara JAA EN TJEJ PÅ TV SOM INTE FÖLJER NORMEN TILL PUNKT OCH PRICKA, och det var det liksom. Missade mediestormen totalt. Den här reklamen verkade ju bara sorglig. Stackars Gillette. De måste rikta sig mot småflickor för att kunna överleva/öka sin vinst. Usch.

    SvaraRadera