tisdag 11 februari 2014

Angående OS

Jag har försökt skriva något om det här, men orkar knappt längre. Det är bara för mycket och även om jag själv bojkottar OS så är jag så ointresserad av sport att det knappt finns.

Däremot tänkte jag säga att jag tycker att alla ska komma ihåg att det fortfarande är att delta i ett förtryck att stå bredvid och se det pågå. Om du sedan väljer att bojkotta eller om du väljer att visa stöd för HBTQ-personer och säga ifrån på annat sätt är upp till dig, men jag tycker ändå att det är något vi alla kan komma ihåg. Alltid. Inte bara när det är OS, utan även när någon i skolan eller på jobbet skämtar på HBTQ-personers kostnad, när blanketter ska fyllas i och man eller kvinna är det enda alternativet eller det knappt nämns något annat sex än heterosexet i sexualundervisningen i skolan. Det här pågår jämt, inte bara i Ryssland, utan även här i Sverige.

Sedan vill jag bara avsluta med den här, även om ni säkert redan sett den, Mest för att jag nästan började gråta första gången jag såg den.

1 kommentar:

  1. Bojkottar också OS här borta, tycker det är helt oacceptabelt att de ens låter Ryssland ha det med tanke på hur de behandlar HBTQ-personer och oliktänkande. Apropå sexualundervisningen så är jag sjukt besviken. Vi hade det förra året och det enda som nämndes när det kom till sex var heterosex. Visst, olika läggningar och transsexualism togs väl upp någon gång men det var uppenbart att okunskapen på det området var stor även hos läraren. Också försvarar de det hela med att "men det handlar ju mest om själva befruktningen", men hur den går till tror jag inte att det råder särskilt stor okunskap kring. Varför delar de inte upp undervisningen? Hälften av tiden är det heterosex och hur barn blir till, hälften HBTQ-grejer? Det hade minskat homo- och transfobin otroligt mycket, och det hade varit mycket intressantare lektioner, tycker jag.

    SvaraRadera