torsdag 27 februari 2014

Amandas bok av Katerina Janouch

Jo, men det här med att när jag flyttar och får mycket att göra så glömmer jag helt bort att läsa eller att skriva om böckerna jag läst om. Inte sådär jättelysande. Nåväl, nu kommer det i alla fall. Amandas bok. Ärligt talat hittade jag den här för 20 kronor, läste snabbt på baksidan och tog med mig den till kassan. Ett riktigt spontanköp med andra ord.

Amanda är femton år och tänker väldigt mycket på sex, på att vara tjej och alla förväntningar som kommer med det och på Axel, barndomskompisen som flyttat tillbaka efter att ha varit borta ett par år. Genom ett skolarbete så kommer hon i kontakt med feminismen och hon och bästa vännen läser på mer, pratar och diskuterar. Amanda ifrågasätter och undrar över sin egen roll i det hela.



Alltså, nej, jag ska vara ärlig, när jag hastigt läste på baksidan trodde jag att den här boken skulle vara något helt annat än vad den var. Mer typisk tonårsroman. Jag brukar tycka om dem, även om jag egentligen "borde" vara för gammal. Den här däremot. Ska jag vara rättvis så var den egentligen inte dålig, men det kändes väldigt mycket som ett försök att väva in fakta om feminism och sex och samlevnad i berättelsen och jag tycker personligen bara att det blev lite för enkelt då. Det handlar nog mer om mig än om boken, i och med att jag är fyra år äldre och ganska påläst inom feminism så är det här inte riktigt saker som jag undrar över eller som sätter igång några tankesmedjor. Det är inte en bok för mig längre.

Hade jag däremot varit runt 14-16 år hade jag nog tyckt om den. Jag tror det var någon gång där jag började få upp ögonen för och intressera mig för feminism. Samma sak med hur den tar upp kärlek och sex, det var mer min nivå och det jag funderade kring då. Därför skulle jag nog kunna rekommendera den till någon i den åldern och som vill veta lite mer kring sex och feminism och kanske framförallt en lite mer feministisk syn på sex.

Nåja, helt bortkastat var det väl inte. Jag fick lite inspiration till några karaktärer i den åldern jag skriver om och det är ju inte fel.

Boken kommer även med i denna bokutmaning. Jag såg att några hade skrivit om det för evigheter sedan, vilket jag inte svarat på än, men nej, varje bok räknas bara en gång. Däremot måste du ju inte klara alla. Hur många du klarar avgör hur många lotter du får, det finns en liten lotteridel med i det hela och ni som vill göra den tycker jag ska titta på Boktyckes sida om det. Där står allting, alla regler och hur ni gör för att vara med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar