torsdag 2 januari 2014

Torka aldrig tårar utan handskar; Sjukdomen av Jonas Gardell

Det är åttiotal. Neonfärgerna och axelvaddarna är ett faktum. Homorörelsen är på framfart, den nya tiden är här och ingen ska längre behöva leva i en garderob. Det är dags att övertyga resten av världen.

Sedan Rasmus och Benjamin träffades på julafton har det varit de två. De umgås med ett gäng andra homosexuella män, Paul, Reine, Seppo, Lars-Åke och Bengt. Så plötsligt börjar homosexuella män världen över insjukna och dö i vad de kallar AIDS, eller ibland saker som "bögpesten." Plötsligt går ingen längre säker, utan en efter en dör de som flugor.


Jag undrar egentligen om det finns någon som inte vet vad Torka aldrig tårar utan handskar handlar om vid det här laget. Oavsett är även andra delen en fantastisk bok. Jag har nämnt det tidigare, att jag älskar Jonas Gardells sätt att skriva och i just de här böckerna blir och det på något sätt om möjligt ännu mer påtagligt hur bra han faktiskt skriver. Det är så hemskt, men han berättar så vackert och jag personligen blir bara en enda känslopöl för att det är så sorgligt, samtidigt som han berättar det så vackert och det till råga på allt faktiskt har hänt på riktigt, vilket gör allt så mycket värre. Det är inte bara en ovanligt tragisk historia som författaren hittat på, utan det här var människors liv såg ut. Jag hade själv troligtvis skonats från att själv få AIDS eller förlora en flickvän till det, men den mycket mer omfattande diskriminering och det mycket större utanförskapet hade varit en del även av min vardag. När jag tänker på det så är jag sjukt tacksam över hur långt vi kommit ändå, åtminstone i Sverige. 

Jag har precis som med ettan mycket svårt att hitta saker jag tycker är mindre bra med boken. Det enda är egentligen att jag tror att det kan bli lite förvirrande med karaktärer om en inte sett serien. Nu har jag sett alla trea avsnitt så många gånger att det nästan känns som att jag kan dem utantill, men hade jag inte gjort det hade jag nog haft betydligt svårare att hänga med på vem som var vem. Det minns jag att jag hade när jag läste första boken, vilket jag gjorde innan jag började på serien.

Trots det lilla, den här boken är så sjukt läsvärd. Jag vill sätta den i händerna på alla jag känner. Läs! Det här är inte bara otroligt vacker och välskriven litteratur, utan en viktig del i vår nutidshistoria som tidigare knappt pratats om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar