fredag 31 januari 2014

Sömntips

Jag är en sådan person som har lite svårt att somna. Inte typ insominasvårt, utan mer bara att jag vrider och vänder på mig, tänker på massor av saker och på något sätt har alldeles för mycket energi för att bara kunna lägga mig ner i en säng och bli trött. Det är ytterligare ett av de fallen i livet då jag tyvks påminna lite om en femåring.

Hur som helst, jag har faktiskt kommit på ett sätt att råda bot mot det här, som kanske kan vara något för alla er andra som också i vissa stunder har ett väldigt envist inre barn. Jag lyssnar på ljudböcker. Då har jag liksom någonting att göra samtidigt som jag gosar ner mig i sängen, det finns inte så mycket utrymme för mig att ränna iväg med trehundra idéer om hur jag skulle kunna lösa världssvälten eller bygga en fågelholk avsedd för pingviner och jag behöver egentligen inte göra så mycket, så jag kan bli trött.

Jag personligen kan dock bara lyssna på böcker jag redan läst eller hört. Annars så lägger jag alldeles för mycket tid på att hålla mig vaken för att höra vad som ska hända sedan. Är det däremot en bra bok, men som jag redan läst, kan jag njuta av berättelsen och samtidigt lugnt somna utan att undra vad som händer härnäst.

För tillfället lyssnar jag på The Fault in Our Stars. (paus för förvåning) Det har hittills gått bra, även om jag lite börjar undra om det är en så bra idé i och med att jag börjar komma in på de bitar som är lite sorgliga och de som är så fina att mitt hjärta typ briserar för att jag blir så kär i karaktärerna. Annars hade jag också en mardröm om att min kompis dog i cancer häromnatten och att han fortsatte kommunicera med mig för att ge mig instruktioner. Det tror jag dock inte handlade om att jag lyssnade på just den boken den kvällen, utan om att jag för tillfället är väldigt tankemässigt och emotionellt investerad i denna historia för tillfället.

Annars är klockan halv två och jag sitter i köket i samma kläder jag sov i och äter nudlar. Jag har åtminstone hunnit med både att tvätta, söka jobb och nu skriva ett blogginlägg, så det är rätt okej att jag inte samtalat med duschmunstycket än idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar