fredag 17 januari 2014

Fittstim

Ni kanske precis  som jag sett Fittstim ikväll. Jag är inte överförtjust. Själva konceptet med en serie som pratar om feminism låter ju underbar, men det här var inte det. Det var faktiskt ganska dåligt. Nu ska det här ju i och för sig vara en serie, så fler saker kommer väl tas upp, men jag tycker fortfarande att det känns som ett mycket märkligt sätt att börja det hela på. Om syftet med programmet nu är att presentera feminism för folk som inte vet så mycket om den tycker jag att de hade kunnat börja med att förklara vad feminism är. Det kändes nästan som att det var något de inte har koll på heller riktigt, inte vad det är själva grunden handlar om i alla fall.

Sedan det där med hen. Vad var ens grejen med det? för det första kan jag personligen tycka att det känns aningens oaktuellt nu, hade det varit förra hösten hade jag mer förstått varför de tog med det, men okej då. Sedan det här med att det var så mycket "Suddar hen ut det manliga och kvinnliga könet?". Inte "Hen är ett könsneutralt pronomen och det finns personer som identifierar sig som hen." Angående mamman som väljer att inte berätta könet på sitt barn hade det väl kunnat vara av intresse om hon fått berätta om tanken bakom det och varför hon  inte vill att hennes barn ska utsättas för de könsnormer som finns, men nu blev det ju mest bara att Belinda Olsson fjantade runt och kallade hen för han "av misstag". Jag undrar verkligen varför just det ens kom med i programmet. Om hon "råkade" säga så är det illa nog, men att de tar med det och liksom säger "Det är lätt hänt" är ännu värre.

Vad har vi annars? Frågan om hur många kvinnor som badat toppless sedan aktivisterna? Det relevanta är väl att kvinnor får bada toppless om de vill? Att en man sitter och pratar om skillnaderna om könen och att det får vara det. Överhuvudtaget det här med att det första de presenterar är bröst och hen, som för visso är viktiga frågor, men kanske inte riktigt grunden i feminismen och att allt på något sätt tycks handla om Belinda.

Nej, jag är inte imponerad.

2 kommentarer:

  1. Jag har en känsla av att Belinda vill återuppstå som aktuell och därför hänger på i den här jämställdhetsdebatten faktiskt...synd.

    SvaraRadera
  2. Inte jag heller. Jag såg nyss programmet på SVT-play och jag är förbannad rent ut sagt. Känner att jag kommer blogga om detta ett långt tag framöver... Just detta med hen tycker jag är så fruktansvärt gammalt, jag menar kom igen! Det är ett ORD. Ett PRONOMEN. Finns ingen anledning att bli så provocerad. Vet inte om jag egentligen borde kolla på det här eftersom jag blir så arg, men trots allt så är det intressant att få reda på hur andra tänker.

    SvaraRadera