torsdag 12 december 2013

Varför systembolaget?

Det här med att det inte går att köpa alkohol i vanliga matbutiker, utan att en måste traska bort till systembolaget och dessutom vara 20 år för att faktiskt få köpa alkohol och inte bara dricka. Det är en väldigt svensk företeelse. I nästan alla andra länder säljs det betydligt billigare, i vanlig mataffär och utan den stränga 20-årsgränsen. Vad tycker ni om det?

Jag själv är ju en av de som snubblar på målsnöret, som fick köpa alkohol när jag bodde i Storbritannien, men inte får göra det här, men trots det tycker jag ärligt talat att det är väldigt bra. Visste ni att forskarna beräknar att just på grund av denna lilla obekvämlighet så dricker svenskar nästan 30% mindre än vad vi skulle göra om vi bara kunde gå in på ICA eller Konsum och köpa vad vi ville ha. Det innebar bland annat ungefär 2000 färre dödsfall, 20 000 färre våldsbrott och 11 miljoner färre sjukdagar.

En hög akolholkonsumtion är inget eftersträvansvärt. Det kan låta hycklande, i och med att jag själv dricker ibland i sociala sammanhang, men trots det tycker jag faktiskt inte det. De fakta som nämndes innan talar sitt klarspråk, vi far definitivt inte illa av att dricka mindre. Det finns hur mycket myter som helst om att systembolaget snarare stjälper svenskarnas dryckesvanor och gör oss sämre på att hantera alkohol, men jag tror inte det är sant. Vi är bekväma varelser, är något jobbigt är vi mindre benägna att göra det. Dessutom ser inte du vilka leverskador du har innan du har så pass allvarliga leverskador att du märker av det.

Det här med att dricka mindre är något vi alla kan tänka på. Speciellt alla föräldrar så här i juletid. Faktiskt, vad sysslar ni med egentligen? Jag har aldrig träffat på ett barn som innerst inne verkar tycka att det är jätteroligt med fulla föräldrar. Jag har tack och lov själv bara en förälder jag inte ens bodde hos som yngre som överförfriskade sig själv, men det var fortfarande inte roligt. Nu får i och för sig majoriteten av alla föräldrar köpa på systembolaget, men tror ni inte att det också hade köpts mer, om det varit som i till exempel Storbritannien och både billigare och enklare att få tag på? Hur många fler barn tror ni får uppleva föräldrar som inte kan hantera spriten när det bara är att gå och köpa mer i närmaste närlivs ifall flaskan tar slut?

Så, kortfattat. Systembolaget är bra. Drick med måtta. Speciellt ni som är föräldrar eller om ni är under 18 år, för då tycker jag faktiskt inte att ni ska dricka alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar