fredag 13 december 2013

Typ trettio av Lisa Jewell

Typ trettio handlar om Nadine och hennes bästa vän Dig. De båda har känt varandra sedan de gick i skolan och är nu trettio år och står varandra väldigt nära. Det är bara det att de båda börjar se vänner gifta sig och skaffa barn om vartannat och känner att de kanske åtminstone borde hitta den rätte snart.

Det som vänder upp och ner på allt är att Digs ungdomskärlek Delilah plötsligt dyker upp och Nadine då inser att hon faktiskt är kär i någon, nämligen i Dig. Samtidigt så tycker Dig att Delilah börjar bete sig underligt och han försöker räkna ut vad det är som står på.


Jag ska erkänna en sak om den här boken. När jag hittade den och köpte för tio kronor på Myrorna missuppfattade jag baksidetexten och trodde att Nadine kulle bli kär i Delilah hon också. Eftersom jag sällan (eller aldrig) kan motstå lesbiska romanser så fick den följe med hem och när jag väl läste den insåg jag tyvärr att jag hade fel på den punkten.

Ärligt talat var det här inte en speciellt bra bok. Jag gissade mig till slutet några sidor in och hade bara lite fel, det blev nämligen ännu klyschigare än vad jag trott. Språket kan för visso bero på dålig översättning, men det var verkligen ingen höjdare med saker som tempusbyten som inte borde varit där. Kortfattat så var det helt enkelt en rätt dålig historia med dåligt språk.

Något positivt finns det ändå. Jag tyckte väldigt mycket om Nadines och Digs vänskap och hade gärna läst en bok med en sådan vänskap som inte involverade någon romans mellan de två. Sedan kan jag inte heller riktigt bortse från faktumet att den utspelar sig i London. När jag läste den här boken (och skriver delar av den här recensionen) var jag hemma hos morfar och hade alltså åkt från min favoritstad för bara ett par dagar sedan. Den innehåller flera platser som jag vet var de ligger och hur det ser ut där och då fortsatte jag mest läsa bara för att jag saknade London så mycket.

Så kortfattat, jag skulle inte rekommendera den egentligen, för det är inte en speciellt bra bok. Dock kan jag rekommendera den lite grann om du saknar London väldigt, väldigt mycket. Bara för att den utspelar sig där. Dock kan jag garantera att det finns bättre böcker om det är London du vill åt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar