lördag 28 december 2013

Mina barns namn

Det här med att välja namn till en bebis är något som kommit upp ett flertal gånger under mina 19 år här på jorden. Dels så har jag som sagt var sex yngre syskon, vilket innebär sex namn som måste funderas ut, men jag tycker själv att det är ganska mysigt att fundera på det här med vad jag kanske en dag ska kalla mina barn. När jag var ungefär fjorton år hade jag en mycket bestämd lista. Det skulle vara Lily, Mio, Millimani och Ludwiig, Mio och Millimani skulle dessutom vara tvillingar och jag hade till och med valt sånger som skulle spelas på samtligas barnvälsignelser.

Nu så här fem år senare har jag insett att det nog inte kommer bli så. För det första lär jag inte få bestämma kön och antal själv, för det andra är jag efter att ha fått tvillingsystrar mycket osäker på om det här med tvillingar faktiskt är något jag vill göra, för det tredje ligger jag numera på ett önskebarnantal mellan två och fyra och inte bestämt fyra och för det fjärde är det egentligen bara ett av de där namnen jag fortfarande vill använda. Istället har jag en lista på alternativ. Den lyder ungefär så här:

  • Lily
  • Nils
  • Elsa
  • Wilma
  • Lena
  • Minerva
  • Abigail
  • Luna
Till att börja med kan vi väl konstatera att jag antingen får hitta en kvinna med många fina pojknamn på lager eller att det helt enkelt får bli ett väldigt kvinnodominerat hushåll. Annan rolig kuriosa är att två av namnen är på huvudpersoner i en bok jag planerar. Ett annat är en fiktiv karaktär jag hittat på själv och gett namnet för att jag tycker att det är så fint. Ett kan jag ha förälskat mig i genom en låt. Två kommer från Harry Potter. Det är bara lilla Elsa som står där och som jag egentligen inte har någon annan förklaring än "men det är ju så fint". 

Mellannamn är också en spännande historia. Där lär jag namnge mycket efter personer som betyder mycket för mig personligen eller som bara allmänt är riktigt kick-ass förebilder, både verkliga och fiktiva. Nåja, den som lever får se.

Det jag absolut inte tänker ge mig med är Lily. Ja, det är efter Lily Potter, som är en av de mest awesome karaktärerna i hela Harry Potter. Hon är hela anledningen till att intrigen som skapar böckerna blir till, så jag kan nog inte säga att hon är så illa som namne ändå. Dessutom råkar namnet vara åtminstone ett av de finaste namnen jag någonsin stött på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar