måndag 2 december 2013

Julklappstips för flickvännen

Tidigare idag satt jag och slöklickade bland bloggar. Så här runt jul kommer det upp en hel del om jul och julklappstips och idag var det dags igen. För miljonte gången, "Tips till er tjejer på vad ni kan ge pojkvännen i julklapp". Heteronormstips, som både verkar finnas i alla tidningar och på bloggar. Egentligen så är det väl inte illa menat, jag antar att de vet att alla inte har pojkvän. "För ja, vissa är ju faktiskt singlar och det är inget fel med det." antar jag skulle vara deras svar. Sådär att en bara vill sucka djupt och himla med ögonen.

Ett par timmar senare kom jag att tänka på citatet "Be the change you want to see in the world" och då slog det mig. Jag gör julklappstips för från flickvän till flickvän. Varför inte? Nu har jag ju inte flickvän själv för tillfället, men sedan när sa någon att en måste ha det för att få tipsa om julklappar. 

Så här kommer det. Ett par saker du kan ge bort till flickvännen i julklapp.


  • En peppburk. Hur enkel som helst att göra, men kul att få. Det du behöver är någon form av burk med ett lock till, lappar (gärna i olika färger) och eventuella dekorationer till det hela. Sedan skriver du massor av bra saker, anledningar till att du älskar henne, fina minnen och sådana saker på lapparna, en på varje och fyller burken med. 
  • En säsong av en riktigt bra serie tillsammans med godis, chips, glass eller vad hon nu gillar bäst. Då har ni något att göra tillsammans i mellandagarna.
  • En scrapbook av er tid som par tillsammans. Något cheesy, men det kan samtidigt bli väldigt roligt och uppskattat, speciellt om ni varit tillsammans länge och det finns en del att fylla boken med. Jag gjorde en liknande sak till en kompis en gång som hon blev väldigt glad över.
  • Ett läppstift som du har ett matchande. Vissa par har matchande smycken, andra matchar läppstift.Perfekt i och med att ni kan göra matchande pussmunsmärken på varandra.
  • Spagrejer. Badbomber, badkulor, värmeljus, löfte om massage, vad hon nu kan tänkas tycka om. 
  • Bidrag till någon form av välgörenhetsorganisation. Det finns flera organisationer som har att du kan ge bort saker som skolböcker, varma kläder och liknande till människor som behöver i U-länder. Något sådant kan nog uppskattas, vad du ska lägga dem på vet du nog bäst själv. Ta något hon brinner för, t.ex. kan skolböcker ju vara en rolig idé för en lärarstudent och liknande.
  • Te. Gott te kan det aldrig bli för lite av. Välj ut något du tror att hon gillar och ge bort med till exempel en fin tekopp.
  • En kärlekslåt hon tycker mycket om gjord till en tavla. Antingen så skriver du texten fint på papper och ramar in eller så kan du försöka göra något rebusaktigt av den och göra om vissa ord till bilder.

Hoppas ni får en fin jul tillsammans.

2 kommentarer:

  1. Åh men det här var ju satans bra! Tack! Tänker spara och plocka fram sen när jag är tursam nog att ha en flickvän under julen. Antar att det inte gör något för dig om jag länkar till detta inlägget från min blogg? Tror att många av mina kompisar tycker likadant som jag :)

    SvaraRadera
  2. Nejmen sådär i allmänhet så älskar jag det här inlägget. Lånar nog flera av idéerna för julklappar till mina vänner :)

    SvaraRadera